Rutiinisyöminen

Yhtä säännöllisesti, kuin käyn töissä, peseydyn, nukun, myös syön.

Syön tietyllä tavalla. Tämä tietty tapa on se, mihin kuuluu terveellinen, kohtuullinen, ravintorikas, säännölliset ruokailuajat sisältävä tapa syödä. Joka päivä, rutiininomaisesti.

Joka päivä syön noin 3 - max. 4 tunnin välein. Ateriat sisältävät hiilareita, proteiinia, vihanneksia, hedelmiä. Pyrin ajattelemaan annosmallia: puolikas lautanen lastattu vihanneksilla, neljännes hiilareilla, neljännes proteiinilla. Riippuen päivän ajankohdasta ja aktiviteetista osa-alueet etenkin hiilareiden ja proteiinien välillä painottuvat eri tavalla. Ja aina päivään kuuluu johonkin väliin hedelmiä ja/tai marjoja. Ja rasvaakaan en kaihda, niitä on saatava myös.

Yksi lautasmallini.


Ruoka on mahdollisimman alusta asti itse-tehtyä, ei teollisesti valmistettua ruokaa, jossa on mahdollisimman vähän jos ollenkaan E-koodeja, säilöntäaineita, lisäaineita. Ja ruoan on oltava tietysti maukasta, hyvää, syötävää. Tykkään hyvästä ruoasta.

Herkkupäiviäkin on, tokitoki. Mutta perusajatus on ja pysyy rutiinisyömisessä.


Herkuttelenkin.


Lisäksi päivän mittaan vähintään 1 litra vettä.

Välipalana vaikkapa smoothie, yksi ateria.


Joka päivä siis syön samalla tavalla, joten se on säännöllistä, se on tullut rutiiniksi. Kutsun tapaani syödä rutiinisyömiseksi.

En laihduta, en ole koskaan laihduttanut, enkä aio laihduttaa. Ainoastaan kiinteydyn, vähintäänkin pysyn samassa kuosissa vuoden jokaisena päivänä. Ei tarvitse erikseen laihduttaa kesäkuntoon, ei tarvitse murehtia, etteikö olisi bikinikunnossa. Menin sitten uimahalliin tai lomamatkojen rantakohteeseen. Olen koko vuoden samassa tikissä, niin sanoakseni. Ja tämä mahdollistuu rutiinisyömisellä, pitämällä sopivat välit aterioiden välillä ja huolehtien, että siinä on tarvittavat ravintoaineet mahdollisimman terveellisellä ja tietysti maukkaalla tavalla.

Vaihdevuosi-iän lähestyessä (tai oikeastaan on jo varmaan päällä), aineenvaihdunta on hidastunut. Ja sen huomaa, mutta turvotukset sun muut vaivat on minimoitu säännöllisellä syömisellä, rutiinisyömisellä, jolloin aineenvaihdunta pysyy päällä. Tällöin ei keho ala olemaan säästöliekillä. Säästöliekki on pahin mahdollinen vihollinen keholle. 

Rutiinisyöminen. Kuulostaa kamalalta sanalta, mutta muutakaan sanaa en keksi. Mikäli joku keksii paremman sanan, kuulen siitä mielelläni.

Rutiinisyöminen on siis se, mitä teen joka päivä, ponnistelematta eritoten jotain tarkoitusta varten. Paitsi että saan polttoainetta päivän koitoksia varten.  Ja mikäli ruoka maistuu hyvältä, sitä parempi. Syöminen on säännöllistä, se on elämää. "Matemaattisesti" ilmaistuna tästä seuraa: Rutiinisyöminen = sännöllistä = rutiinia = elämää.


Kommentit







Follow

Yhteistyössä Mass.fi

Yhteistyössä Bonusway


Hanki lisää myyntiä tulospohjaisesti TradeTrackerin avulla !