Sieppari ajotiellä

Kyllä niin sieppaa joka ikinen aamu ja illallakin.

Autokoulun opettaja ottaisi ajokortin pois joka viidenneltä. Ai vain joka viidenneltä ! Minä ottaisin sen pois useammalta. Ainakin kaikilta takana kulkevilta.

Tämänkin viikon liukkailla jääkallokeleillä tiet ovat peililiukkaat ja muhkuraiset. Ajetaan ylinopeutta. Turvavälistä ei tietoakaan. Ajovalot suunnattu hevon kuuseen (lue: heijastamaan peilien kautta edellä kulkevan ajajan silmiin tai niin, että toinen suuntaa eteenpäin, toinen jonnekin sivulle). Ajovalot aivan liian kirkkaat. Ulkona vihmoo räntää. Vastaan tulevien autojen renkaista lentää kuraa ja moskaa tuulilasiin. Edellä ajavankin perästä lentää mitä vain, vaikka turvaväliä olisikin.


Kun kävin autokoulua kolmekymppisenä, minulle opetettiin mm. oikea ajonopeus, turvavälin pitäminen, ajovalojen suuntaus.

Oikea ajonopeus on nopeus suhteutettuna vallitsevaan ajokeliin. Eli tien poskessa oleva satasen nappi ei välttämättä ole oikea nopeus liukkailla räntäsateilla.

Turvavälistä sanottiin, että mikäli näet edellä kulkevan auton rekisterin, olet liian lähellä. Tietysti hiukan riippuu ajonopeudesta, mutta sanotaan nyt vaikkapa ainakin 70 km/h alkaen aika hyvä perussääntö.

Oikea ajovalojen suuntaus ei häikäise vastaantulijaa. Takana tulijan oikea ajovalojen suuntaus ei aiheuta häikäisyä edellä ajavalle. Jo monta vuotta ajovalot on suunnattu miten sattuu: toinen ajovalo näyttää suoraan eteenpäin ja liian ylös, toinen jonnekin killiin ulospäin.



Liikennesäännöt eivät tunnu olevan kaikilla samat. Ei välitetä keltaisesta viivasta, ei välitetä ylipäätänsä ajoradan viivoista. Ohittaminen sujuu missä ja miten vain. Punaisia päin ajetaan surutta. Vasemmalle kääntyminen mennään vastaantulijan kaistan kautta plokaten vastaantulijan eteneminen. Vilkun käyttö on ihan utopiaa. Tai jos sitä käytetään, menee vilkku päälle silloin, kun ollaan jo kääntymässä, ts. vilkku on asennettu eturenkaisiin.

Paikkakunnalla, jossa asun, on aivan omat sääntönsä, joita en vieläkään osaa. Kaiken sen kuudentoista vuoden jälkeen, jotka olen asuinpaikkakunnallani asunut, tänä päivänäkin hämmästyn kanssa-autoilijoiden ajotapoja.

Ajetaan muistin mukaan. Mikäli 80-nopeusrajoitus muutetaan 60-rajoitukseksi, eihän sitä huomata. Kun tästä on aina ajettu kasikymppiä, ajetaan nytkin. Pölö autoilija: Miksi kaikki ajavat alinopeutta ? Minä: No siksi, kun nopeusrajoitus on muuttunut ollen nyt 60. Etkö seura liikennemerkkejä ?!

Paikakunnalle on aikoja sitten tullut kiertoliittymä, kaksikin. EDIT 24.1.2015: Paikkakunnan keskusta-alueella on kolme kiertoliittymää. Kuka osaa oikeasti ajaa kiertoliittymästä ulos (1) ? Miten vilkutetaan ? Ja mikä on se sääntö, kun kiertoliittymään ajetaan (2) ? Näitä ei moni osaa asuinpaikkakunnallani. 

Asuinpaikkakunnallani vilkutetaan kiertoliittymään mennessä, jos ollenkaan vilkutetaan. Ja asuinpaikkakunnallani on ilmeisesti olemassa jokin nopeuskilpailu, että kuka ensimmäisenä ehtii kiertoliittymään, on voittaja. Välittämättä niistä ajajista, jotka jo ovat kiertoliittymässä.

Oikeat vastaukset:

1) Vilkutetaan, kun poistutaan kiertoliittymästä. Ei vilkutusta, kun siihen ajetaan.

2) Se, joka on jo kiertoliittymässä, sitä varotaan. Sanotaan vielä kerran. Se, joka on menossa kiertoliittymään, varoo ja väistää jo kiertoliittymässä ajavia.

Kun se ensimmäinen kiertoliittymä tuli paikkakunnalle, siihen ajamisen säännöt kerrottiin useaan otteeseen eri numeroissa paikallislehdessä. Ja suuremmassa aluelehdessäkin oli juttua kiertoliittymäsäännöistä. Useaan otteeseen.

Mutta se, mikä minua sieppaa oikein olan takaa, on takana-ajavat. Ne puskurissa roikkuvat. Ne, jotka luulevat edellä kulkevan painavan kaasua, kun menee tarpeeksi lähelle. Kai nopeusrajoitukset on laitettu noudatettaviksi. Minäkin ajan kuitenkin aina hiukan yli annetun rajoituksen, joten miksi pitää olla puskurissa kiinni. Ei ymmärrä. Ei voi tietää.



Eilen iltapäivällä töistä kotiin ajaessa tein asialle jotain. Siinä kohtaa tietä nopeusrajoitus oli 50 km/h ja ohituskielto osoitettu liikennemerkein. Kun takana-ajava ei millään halunnut pitää jonkinnäköistä ajoväliä kaikista punaisten jarruvalojen näyttämisistä huolimatta, aloin ajamaan 30 km/h. Hetken aikaa oli perässä kiinni, vähän ajan päästä ilmeisesti tajusi. Alkoi pitämään ajoväliä, joka ei haitannut minua. Samalle (asuin)paikkakunnalle ajettiin peräkanaa. 

EDIT 24.1.2015: Paikkakunnan keskusta-alueella on kolme kiertoliittymää.

Kommentit







Follow

Yhteistyössä Mass.fi

Yhteistyössä Bonusway


Hanki lisää myyntiä tulospohjaisesti TradeTrackerin avulla !