torstai 8. tammikuuta 2015

Silmäjumppaa

Luonnostaan perimänä omaan lurppuluomet. Ikääntyessä luomet lurpahtaa yhä enemmän. Olenkin harkinnut silmäluomileikkausta. Maksaa jonkin verran.

Muutama kesä sitten kesälomapurjehduksella ihmettelin jonkin aikaa, mikä oikean silmäni näkökenttää oikein häiritsee. Pinnan päässä ollessani en ehtinyt kuin pyyhkäisemään useaan kertaan silmäkulmaa. Kuin pyyhkäisisi hiuksia pois silmiltä. Ja koska kesähattukin oli päässä, ajattelin, että hatun reuna on jotenkin huonosti. Reuna painaa luomea alaspäin.

Kun vaihdoimme pinnanpitäjää, menin peilistä katsomaan, mitä en saa pois pyyhkäisemällä. Hah. Se olikin silmäluomi, joka oli suorastaan romahtanut alas. Pienentäen näkökenttääni tuntuvasti, kirjaimellisesti.

Monta kertaa tv:tä tollottaessani nostan sormillani silmäluomia ylös. Tulee kovin kevyt olo silmien ja otsan ympärille. Voisiko luomileikkaus tehdä olon kevyemmäksi ?

Siitä kesästä asti olen sitten vakavissani harkinnut silmän yläluomileikkausta.

Jota en ole vieläkään toteuttanut.

Siispä teen korvaavia temppuja. Kuten silmäjumppaa. Eihän se leikkausta korvaa, mutta tulee parempi olo. Ja simmut jaksavat paremmin.

Silmien lihakset on lihaksia siinä, missä muuallakin kehoa on lihaksia. Lihaksia on vahvistettava.

Tuijotan arkipäivisin tietokoneen ruutua. Voi mennä montakin tuntia ilman taukoja. Silmät rasittuvat ja väsyvät. Kuivuvat. Olen aiemmin kertonutkin kärsiväni kuivista silmistä. Päätteestä säteilee hiukkasia (tai mitä sitten ovatkaan), jotka kuivattavat entisestään silmiä.

Päätetyöskentelijänä tauotus on tarpeen. Tauon aikana voi katsoa horisonttiin, katse kaukaisuuteen, näkemättömin silmin.

Harjoitutan silmiäni pyörittämällä silmiä vasta- ja myötäpäivään muutaman kerran. Välillä pyöritän siten, että katson kellon numeroita yksi kerrallaan, myötä- ja vastapäivään.  Sitten voin katsoa ylös, alas, oikealle, vasemmalle, lisäksi viistot eli vasen yläviisto, vasen alaviisto, sama oikealle. Ja kieroon.

Sitten yritän avata silmiäni niin auki, kuin saan. Myös niin, että toinen silmä on vuorollaan kiinni.

Ohessa ohjeita.


Silmäjumppaohjeita.

Yläkehon venytykset auttavat myös. Venytys vilkastuttaa verenkiertoa, jolloin hapensaanti parantuu. Silmiin saakka.

Ravinnollakin on vaikutusta. Kappas kummaa. Maitotuotteiden poisjättäminen voi vaikuttaa silmien vetistelyn vähenemiseen. Mm. C- ja E-vitamiinien puute saattaa alentaa silmän antioksidatiivista suojaa. Etenkin päätetyöskentelijöiden kannattaa ottaa silmiä suojaavia antioksidantteja ja nauttia silmiä vahvistavia ravintoaineita. Jep, sitä teen. Maitotuotteita olen vähentänyt huomattavasti. 

Silmäjumpan jälkeen näkö on tarkempi. Ja hei, ulkoilu auttaa aina. Joka vaivaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ihanaa kun kommentoit, kiitos !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...