Su-ma-yö

Sunnuntaina työasiat alkavat jo puhuttaa ajatuksissa ehkäpä jo päivällä, viimeistään alkuillasta. Ja vaikka ei olisikaan mietittävää, unta ei vain saa, onhan su-ma-yö. 

Onko kellään muulla samaa ongelmaa; vaikea saada unen päästä sunnuntain ja maanantain välisenä yönä ?

Sunnuntai-iltana viimeistään pari tuntia ennen nukkumaan menoa yritän tietoisesti rentouttaa oloani ajattelemalla, että selvä, ensi yönä taas valvotaan. Kyllähän sitä seisoo vaikka päällään yhden työpäivän huonosti nukutun yön jälkeen. Nukunpa sitten sitä seuraavan yön paremmin. Kun tietoisesti sen tekee, voi jopa nukkuakin. Ja voi olla, että kun koko asiaa ajattelee näin, se ruokkii ja siksikään ei saa unta.

Mutta vaikka en ajattelisikaan asiaa, ja väsymys illalla olisi huikea, en silti saa unta. Tai jos saan, nukun tunnin tai pari, sitten herään ja valvominen alkaa. Se on ärsyttävää.

Ajatukset alkavat kiertää vaikka mitä asioita. Ei välttämättä edes työasioita. Se on ärsyttävää.

Hiippaillessani yön tunteina pitkin asuntoa, saatan ikkunasta katosessani huomata, että on täysikuu. Joo, sehän selittääkin taas tämän valvomisen. Minuun täysikuu vaikuttaa. Ainakin monesti on näin käynyt. Monesti on myös nukuttanutkin. Mutta valvominen on ärsyttävää.

Kun ärsytys on suurin ja kello 2 aamuyöstä tietää, että olisi vielä monta tuntia edessä nukuttavana, on pakko kömpiä lämpimien vällyjen seasta kaapille, josta valitsen nukuttavia tuotteita.

Jo ennen nukkumaanmenoa olen saattanut ottaa jotain nukkumista helpottavia tuotteita, mutta su-ma-yö on maaginen, ei tehoa ihan hevillä. Siispä on saatava lisää.

Tällä hetkellä kaapista löytyy nukkumista helpottavia tuotteita kuvassa vasemmalta katsoen seuraavanlaisesti:




1) Four Sigma Foodsin Instant Reishi

Reishi eli lakkakääpä on yksi ns. lääkinnällisistä sienistä, ja on adaptogeeninen. Reishin sanotaan auttavan stressiin ja unen laatuun. Se tasapainottaa ja rentouttaa ylikierroksilla olevaa kehoa ja auttaa laskemaan stressitekijöitä. Instant Resihi-pakkauksessa on 20 annospussia. Pussin sisältö kaadetaan kuumaan veteen ja nautitaan. Maku on lakritsainen, joka koostuu mintusta, tähtianiksesta, lakritsinjuuresta ja steviasta. Mikäli yksi pussi ei riitä, ota kaksi. Uni on syvää ja pitkää. Kun herään, olo on syvää nukkuneen unta, herääminen ei tuota vaikeuksia. Myös unet saattavat olla tavallista mielenkiintoisempia.

2) FSF Xoco Blue

Pakkauksessa 10 annospussia, jotka kaikki sisältävät kaakaojauhetta, kookospalmusokeria, reishiä, astragalusta, ruusumarjaa, kanelia, kardemummaa, merisuolaa, steviaa. Lisää pussin sisältö noin 1 dl kuumaan veteen ja nauti. Kaakaomainen juoma rauhoittaa ja rentouttaa työpäivän päätteeksi. Kannattaa siis nauttia iltaa kohti ja kun ei ole menossa enää minnekään.

3) Opti-MSM eli orgaaninen rikki

Tästä olen kertonut jo aiemmassa postauksessa. Tosin jotkut sanovat rikkijuoman virkistävän, mutta joillekin vaikutus on päinvastainen rikin helpottavan vaikutuksen ansiosta.

4) L-teaniini (Kuvassa sasemmalla ns. ylempänä)

L-teaniinin sanotaan rauhoittavan ja auttavan keskittymään esim. jännittävissä tilanteissa. Itse kokeilin sitä viime keväänä tilanteessa, jota jännitin aivan mielettömästi. Päätin kokeilla ja - heps kukkuu ! - olin skarppi kuin mikä, eikä jännityksestä tietoakaan. Eikä myöskään unisuudesta. Päinvastoin, pystyin keskittymään parhaalla mahdollisella tavalla ja sain tehtäväni tehtyä. Koska L-teaniini auttaa rentoutumaan, antistressitilanteessa se auttaa saamaan unen päästä kiinni sen rentouttavan vaikutuksen ansiosta. Mikäli illan liikuntasuoritus valvottaa, L-teaniini rauhoittaa ja rentouttaa.

5) Probiootti

Probiootit jostain syystä auttaa saamaan unen päästä kiinni. Tai sitten se on se uskomus, joka siinä vaikuttaa. Joka tapuksessa, luin tästä kerran eräästä blogista, kokeilin, ja näytti toimivan minulla. Mahtaako olla se, että säännöllinen probioottien käyttö auttaa ravintoaineiden imeytymistä, jolloin myös kaikki, mitä syö, auttaa. Tiedä häntä, mutta probiootteja otan yöllä hiippaillessani, mikäli en sitä ole tehnyt illalla jo nukkumaan mennessä.

6) Magnesium

Magnesiumista olen aiemmassa postauksessa kertonut. Tosin jotkut kertovat magnesiumin piristävän. Joskus tämä tapahtuu minullekin. Mikäli näin käy, otan magnesiumia pari kolme kapselia ja jo nukuttaa. Mutta aina illalla nukkumaan käydessä ei tiedä, mikä määrä on hyvä. Ja vaikutuksen alkamiseen menee 1/2-1 tunti.

Olen normaalistikin huonostinukkuja, joten su-ma-yö ei tuo helpotusta helpolla. Vaikka ottaisin kaikkia yllä olevia tuotteita auttaakseni nukkumistani, saatan valvoa monta tuntia. Onneksi seuraavana yönä nukun kuin tukki.

Kommentit







Follow

Yhteistyössä Mass.fi

Yhteistyössä Bonusway


Hanki lisää myyntiä tulospohjaisesti TradeTrackerin avulla !