Ravintolisittä-kö

Käytän aika paljon ravintolisiä. Tiedetään.

Nyt olen ollut viikon ajan ilman mitään lisiä. Pakon sanelemana. Eikä ahdista yhtään. Vaikka olenkin ravintolisäfriikki. (Hiustuotefriikkiyden lisäksi.)

Mielestäni ravinnosta saa sen, mitä tarvitsee, kun eläminen on normaalia. Normaalilla tarkoitan, että käy töissä, ei ole ylitöitä, ei ole pahemmin stressiä ja saa nukuttua, liikunta on vähintään hyötyliikunnan tasolla, ravinnon saanti monipuolista eri ruoka-aineista, perhe-elämä sujuvaa, raha-asiat eivät paina. Toisin sanoen, kaikki asiat ovat kohdallaan. 

Itselläni normaali elämä on ma-pe töitä klo 8-16 hektisine ajanjaksoineen, treenit lähes viikon jokaisena arkipäivänä työpäivän jatkeeksi, lisäksi viikonloppuisin parin kolmen tunnin treenit per päivä (la-su), plus oheisharkat, vedän arkisin jumppia, pitäisi jaksaa pitää kodista ja miehestä huolta, pitää ystävyyssuhteita yllä. Näin niin kuin muutaman seikan mainitakseni. Välillä tuntuu, että kropalla on kestämistä. Ja tässä iässä ei enää niin helpolla/nopeasti palaudu treeneistä. Lepoakin tarvitaan.

Kaikki yllä olevat syyt tekevät sen, että itselläni energian ja ravintoaineiden kulutus on suurta. Ravinnosta ei kerkiä saamaan riittävästi kulutusta vastaavaa määrää tilalle. Siispä tukituotteet kehiin.

MUTTA. Ja iso mutta onkin.

Perusravinnon saannin on oltava kohdallaan, ennen kuin alkaa käyttämään lisäravinteita. Muuten mitkään tukituotteeet eivät imeydy, eikä silloin niistä ole mitään hyötyäkään. Saatika, että näin pihinä - eiku - säästeliäisenä ihmisenä olen tarkka siitä, mitä ja mihin hintaan mitäkin ostan. Laadun oltava kohdallaan. Laatua ei välttämättä saa halvimpaan hintaan. Eikä tyhjästä viitsi maksaa mitään.

Perusravinnon on oltava mahdollisimman puhtaista raaka-aineista tehtyjä. Tahi ainakin niin, että itse tekee mahdollisimman pitkälle ruokansa. Ei siis osta teollisesti valmistettuja tuotteita, niin sanottuja eineksiä. Okei, jos ostaa eineksiä, katsoo, että ne on mahdollisimman puhtaita, ilman E-koodeja, lisäaineita ja säilöntäaineita olevia tuotteita. Niitäkin kyllä löytyy. Pakasteista valmisvihanneksia tai -juureksia, esimerkiksi. Mikäli ei itse viitsi kuoria ja pilkkoa.

Itse olen valmis kuorimaan ja pilkkomaan. Mikään ei ole tyydyttävämpää, kun tietää tasan tarkkaan, mistä ruokansa tekee. Ja itse asiassa makukin on parempi alusta asti itse tehtynä. Voi kun olisi se oma juuresmaakin...pitäisi alkaa sitäkin työstämään.

Ruokavalioni noudattaa ainakin jonkinlaista lautasmallia. Lautasmallini on puolet lautasesta vihanneksia/juureksia, neljännes hiilareita eli perunaa, riisiä, pastaa tai muuta (esim. tattarilettuja :->), neljännes proteiinia eli lihaa (kanaa, possua, nautaa, kalaa) tai kananmunaa, raejuustoa (harvemmin). Tämä on ihan perusmalli. Vaihtelen aineita, kuten että aina ei ole hiilareita mainituista lähteistä, vaan se voi tulla muista lautasella olevista aineista. Lisänä rasvaa öljyn ja/tai voin muodossa. Nesteenä aina vettä päivän mittaan pari litraa. Tämä on sitä kutsumaani rutiinisyömistä.


Peruslautasmallini.

Lounas: juureksia ja vihanneksia, raejuustoa, lohta.

Ja tämä on se ravinnon perusta, johon lisään ravintolisiä. Tarpeen mukaan. 

Tarvetta on etenkin treenien aikaan ja yhteydessä. Tiukkana treeniajanjaksoina on tukeuduttava ravintolisiin. Kuten olen Harkkarutiini ja ravintolisissä kertonutkin.

En nyt mitenkään ole puolustuskannalla ravintolisien käytön suhteen. Nämä ovat perusteluni, miksi niitä käytän. Ja ne tehoavat. Huomaan selvästi eron. Ja tehon.

Sittenhän tulee myös mieleen kysymys, että mitkä kaikki ovat ravintolisiä ?

Kaapistani löytyy kaiken maaliman tuotteita. Myös ns. lääkinnällisiä sieniä. Luetaanko nekin ravintolisiksi ? Vai ovatko ne ravintoa, ruokaa ? Sen tiedän, että esim. chia-siemenet ovat (mielestäni) ruokaa, ei ravintolisää. Luokitellaan kaiketi superfoodeiksi. Mustikka ja puolukka ovat superfoodia Suomen luonnosta parhaimmillaan. Ja niitä käytän. Tällä "pakollisella" kokeilujaksolla pyrin pitäytymään perusruoassa. Hiukan saatan käyttää probiootteja (jotta vatsa kestäisi), proteiinijauhetta, chia-siemeniä, puolukoita. Ei muita: ei magnesiumia,  ei sinkkiä, ei Cordy cepsiä, ei muitakaan lääkinnällisiä sieniä, ei tauriinia, ei palautusjuomaa, ei C-, D- tai muitakaan vitamiineja purkista.

Viime syksynä kuulin erään naisen kertovan, että pitää ravintolisien käytössä aina viikonloppuisin tauon. Ravintolisät kuulema imeytyvät paremmin, kun pitää silloin tällöin taukoa. Jaa... Nyt on minulla pieni tauko. Monen päivän yhtämittainen tauko. Kokeillaan. Mutta enpä tauon aikana treenaakaan, kun ei kykene. Joten ei ole tarvekaan ravintolisien käyttöön.

Kävin reilu viikkoa sitten otattamassa hemoglobiiniarvon. Sehän huiteli syksyllä 1,5 kuukauden sairastelun ja kolmen antibiottikuurin jälkeen lukemissa 119. Naisen alin lukema on 117. Kerroinkin tästä tässä postauksessa. Nyt lukema oli 132. Jee !


Ja taas mennään. Tosin pari viikkoa sitten.

Kommentit







Follow

Yhteistyössä Mass.fi

Yhteistyössä Bonusway


Hanki lisää myyntiä tulospohjaisesti TradeTrackerin avulla !