Unta luonnollisesti

Huonostinukkujana yritän jatkuvasti etsiä keinoja, jotta saan nukuttua. Eihän minulla nyt sellaista ongelmaa ole, että valvoisin yöt läpeensä joka yö. Eihän toki. Haluaisin vain nukkua joka yö hyvin, sikeästi ja laadukkaasti.

Viime aikoina olen kertonut eri lisäravinteista, joista voi olla apua nukkumiseen. Nyt ajattelin kirjoittaa nukkumisesta ja unen saamisesta ilman mitään lisäravinteita. 

Tänä päivänä taidan jo tuntea ja ymmärtää itseäni sen verran, että voin sanoa luonteeni/mieleni olevan aika melskaava.

Horoskoopeista puhuttaessa kartaltani löytyy kaksinkertaisesti merkuriusta. Merkurius kuvaa mm. mentaalisuutta, ajattelua, ilmaisua, hermostoa. Eipä ihme, että ajatukset suorastaan laukkaavat päässäni. Rauhaton mieli, jonka rauhoittamisessa onkin oppimista.

Aamuisinkin, kun voisin vielä nukkua tai vain olla, ei ajatukset anna rauhaa. Kun vähänkään enemmän herään, ajatukset alkavat juosta. Ja ne ajatukset voivat liittyä ihan mihin vaan. Vaikkapa siihen, mitä tekisin päivän mittaan. Ei toivoakaan, etteikö mieli jo rientäisi eteenpäin. Voi siis vain kuvitella, millaista se on, kun odottaa unta illalla.

Kuulin jo parisen vuotta sitten tavasta, jota kannattaa harjoituttaa rauhoittaakseen mieltä ja saadakseen siten unta.

Silmät kiinni. Kuvittele olevasi huoneessa.  Kuvittele huone valkoiseksi (voi olla myös muu haluamasi väri). Jos/kun ajatuksia alkaa tulemaan huoneeseen, heitä ne ikkunasta tai ovesta ulos. Huone jää tyhjäksi. Keskity siihen, että huone on tyhjä. Jatka, kunnes nukahdat. Kun homma alkaa sujumaan, saatat tulla itsekin ulos talosta. Ajattele paikkaa, jossa pystyt rentoutumaan, joka on paras paikka, mitä kuvitella saatat. Rentoudut ilman häiritseviä ajatuksia ja rauhoitut. Ja nukut.

Tämä tepsii minulla. Tosin heivaan ajatukset pois savupiipusta. Ja paikkanani on Thaimaan ranta kahden palmun alla riippusängyssä, josta on näkymä merelle horisonttiin.


Oma paras rentoutumispaikkani ja -maisema.


Ulkoilu on yksi parhaista keinoista saada unen päästä kiinni. Puolen tunnin-tunnin mittainen kävely on todettu olevan ellei parasta, niin erittäin suositeltavaa lääkettä mm. stressiin. Raitis ilma ja kevyt liikunta on aina hyväksi. Huolet ja stressi saavat oikeammat mittasuhteet.

Olen vähentänyt kahvin juontia. Ennen join säännöllisesti aamuisin ja iltapäivisin. Nykyään juon kahvia lähinnä aamuisin. 

Teelaatuja on nykyään saatavilla jos minkälaisia. Löytyy uniteetä jos jonninmoisia. Rooibos-tee on kofeiiniton, joten sen juonti ei häirinne yöunten saamista. 


Pukka Luomu Night Time Tee sisältää elimistöä rauhoittavia yrttejä ja auttaa saamaan unen päästä kiinni. Luontaisesti kofeiiniton. -Hyvinvoinnin Tavaratalo-

Clipper Luomu Sleep Easy tee on nukahtamista edesauttava iltayrttiteesekoitus- Hyvinvoinnin Tavaratalo-
Clipper Luomu Snore & Peace tee on paras kaveri iltalukemisen kanssa. -Hyvinvoinnin Tavaratalo-


Kevyehkö, rentouttava venyttely rauhoittaa iltapuolella. 

Hengitykseen kannattaa myös kiinnittää huomiota. Rauhallinen, syvä hengitystekniikka auttaa kehoa rauhoittumaan ja rentoutumaan. Vaatii tottumattomalta harjoitusta, mutta nopeasti senkin omaksuu.

Luonnollisesti petivaatteiden ja sängyn tuuletus auttaa hengitysilman puhtautaan, joka taas vaikuttaa kehoon. Raikkaat ja tuuletetut vuodevaatteet ja makuuhuoneen tuuletus edistävät unen saantia. Ainakin on ihana mennä vällyjen sekaan, kun on puhdasta ja raikasta.

Kesäaikaan pimennysverho on suotava. Pimeys auttaa kehoa ymmärtämään, että nyt nukutaan.

Mikäli nukut jonkun kaverina, joka kuorsaa, hommaa korvatulpat. Voi vaatia hiukan totuttelua. Itse nukun jotkut yöt korvatulppien kanssa. 




Kesäisin veneessä nukun kuin tukki. Ei ole huolta ja murhetta valvomisen kanssa. Meri-ilma on niin parasta, mitä tiedän.


Purjehtien, noin 10 m/s tuulta.

Perillä satamassa, Ruotsin puolella. Uni jo painaa silmää.







Kommentit

  1. Luin lomalla ollessani blogisi läpi. Paljon mielenkiintoista tietoa ja palaan vielä joihinkin teksteihin uudestaan. Minäkin olen huono nukkuja - olen ollut aina.Eikä epäsäännöllinen kolmivuorotyö auta asiaa. Kerran valvoin leikkauksen ja nukutuksen 3 viikkoa putkeen ja siihen sain unilääkettä pariksi illaksi. Välillä valvon illasta, välillä aamusta ja välillä herään tunnin nukkumisen jälkeen Minäkin nukun mökillä saaressa kuin tukki.Olen jotenkin kuitenkin oppinut oleman sinut tämän huonosti nukkumisen kanssa, enkä käytä lääkitystä t.ms.. Minua tuo sleep easy piristi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei sinulle ! Sinulla onkin tekemistä unen kanssa, kun teet 3-vuorotyötä. Vuorotyöt työaikoineen ei ole se helpoin työaika. Itselläni on se "helpoin", klo 8-16, ja sekin tuottaa joskus ongelmia. Mutta kun on sinut unettomuuden tai oman unirytmin kanssa, niin se tieto kyllä helpottaa. Sleep Easy on sellainen, josta kyllä saan unta, mutta uni saattaa välillä kestää vain max. 2 tuntia. On niin henkilöstä kiinni, mikä tepsii kehenkin. Ei auta kuin kokeilla. Tsemppiä meille ! :-)

      Poista

Lähetä kommentti

Ihanaa kun kommentoit, kiitos !







Follow

Yhteistyössä Mass.fi

Yhteistyössä Bonusway


Hanki lisää myyntiä tulospohjaisesti TradeTrackerin avulla !