Nopeutta arkiaamun aamiaiseen

Joskus kaksikymppisenä tein lähes taidetta (omaksi huvikseni) siitä, kuinka nopesti selviydyn aamutoiminnoista. Halusin nukkua mahdollisimman pitkään. Herätys oli muistaakseni kuudelta. Kun herätyskello soitti, homman (sängyn petaus, aamupesu, meikkaus, hiukset, aamupala) oli toimittava sujuvasti ja ripeästi. Tiettyyn kellonaikaan oli lähdettävä bussille. Mikäli myöhästyi, jäi pois bussin sekä junan kyydistä. Sillon siis kuljin työmatkani käyttäen kahta julkista liikennevälinettä. Aamutoimiin kotoa lähtö mukaan lukien kului reilu puolisen tuntia.

Tänä päivänä olen itseni herra - eiku rouva. Menen töihin omalla autolla ja työaika on liukuva. Ei siis mitään hätää. Mutta ärsyttää, kun pääsee työpaikalle "vasta" puoli yhdeksään mennessä. Tahtoo sanoa, että pois pääsee vasta puoli viisi, kun työaika on 8 tuntia. Ja herätykseni on ennen kuutta. Nuoremman minän reilu puoli tuntia on venynyt liki puolitoista tuntiin. Ja jotta kukaan ei ihmettele, miten saa ajan kulumaan, niin aamutoimiini kuuluu torkutus ainakin kerran, aamupesu, vaatetus, meikkaus, hiukset, aamupalan syönti, treenikamppeiden tsekkaus ja ehdittäessä pientä venyttelyä. Sillee keski-ikäisen mukavuudella.

Aamutoimiini kuuluu siis ehdottomasti aamiaisen syönti. En todellakaan voi kuvitella lähteväni liikkeelle, ennen kuin olen saanut energiaa. Aiemmassa postauksessa  olenkin tästä jo kertonut. Alla muutamia aamiaisiani.






Joskus aamupuuro on aamiaiseni. Aamuisin saatan tehdä sen siinä aamuhötäkässä. Lieden ääressä. Yhden satsin, max. kaksi annosta. Mutta parempi on tehdä se edeltävänä iltana/päivänä. Säästääkseen kallista aamutoimiaikaa. Sen verran iso satsi, että sitä riittää lähipäiviksi. Vaikkapa kattilallinen, litran nesteeseen. Jäljelle jäänyt puuro kippoon, josta sitä voi ottaa seuraavalla kerralla. Seuravalla kerralla kuumennus mikrolla (yäk, periaatteessa inhoon mikroja), lisukkeet kehiin ja syö.
Siispä, homma vaihe vaiheelta:

1) Kiposta puuroa lautaselle.


2) Puuropalat pilkottuna. Ei ehkä maailman ihanimman näköistä... Puurolautanen mikroon.


3) Mikrolämpimän puuron sekoitus tasaiseksi. Oman maun mukaisia lisukkeita kehiin. Itse laitan esimerkiksi nokareen voita, ruokalusikallisen itsetehtyä hilloa (tässä raparperihilloa), mitallinen maustamatonta proteiinijauhetta tai jotain muuta proteiinin lähdettä, esim. keitetty kananmuna, jos sitä on jo valmiiksi keitettynä. Raejuustokin käy.


4) Aamupala valmis. Halutessa voi laittaa puuron joukkoon vaikkapa mantelimaitoa.


Tämä on pelkistetyin aamiaiseni. Ja nopein. Ei kulu aikaa aamiaisen tekoon. Ajan voi kuluttaa vaikka venyttelyyn. Ja jos ei venyttele, pääseepä töihin nopeammin ja sitten sieltä poiskin ajoissa. Tämän aamiaisen voimalla jaksaa töihin saakka. Ja sittenhän onkin melkein aamuvälipalan paikka ennen lounasta.

Kommentit







Follow

Yhteistyössä Mass.fi

Yhteistyössä Bonusway


Hanki lisää myyntiä tulospohjaisesti TradeTrackerin avulla !