tiistai 18. elokuuta 2015

Kaksipäiväisen leirin treeneistä palautuminen


Taisi kerrankin tankkaukset onnistua. Kahden päivän (la+su) aikana tehokkaasti 5 tuntia/päivä treeniä niin, että koko keho soi. Tankkaukselta ja palautukselta vaaditaan aika paljon, että jo ensimmäisen päivän jälkeen jaksaa yhtä tehokkaasti vetää toisenkin päivän. Saatika että ennen kahden päivän rytistystä perjantaina tein hölkkälenkin, joka ei kuitenkaan sujunut kovin hyvin.

Vaikka käytänkin lisäravinteita treeneistä palautumiseen, on aina arvoitus, miten onnistuu välttämään kovien treenien aiheuttamat jälkivaikutukset. Mun kroppa kun on erittäin herkkä todella koville/pitkäkestoisille (>2 h) rasituksille. Saan leikkiä fakiiria, että tietäisin, mikä kombinaatio tankkauksen ja palautuksen suhteen tulee toimimaan, etten vedä kroppaani ja siten immuunipuolustani miinukselle.

On meinaan niin monta kertaa käynyt siten, että rankan treenin jälkeen tulen flunssaan, joka ei sitten millään meinaa lähteä pois. Flunssa on ehkä väärä sana, oikeampi olisi stressin aiheuttama immuunivajaus, josta seurauksena hengitystieinfektio. Vai miten sen sanoisi. Lisätäänpäs vielä mahdollinen astma, tai ainakin astmaoireet, niin pelihän on selvää pässinlihaa. Kroppa on herkillä kovan treenin jälkeen, eikä siitä toipuminen meinaa millään alkaa.


Mutta nyt siis taisin onnistua. Perjantain surkean lenkin jälkeen oikeastaan kadutti, että kävin lenkillä. Jo lähtiessä olin sitä mieltä, että on varmaan vikatikki lähteä lönkyttelemän. Menin silti.





Lauantaiaamuna olo oli flunssainen. Vieläkään en tajua, mistä moinen johtui. Arvelutti lähteä leirille, kun tiesi, että rankka päivä tulee olemaan edessä. Päätinpä kuitenkin lähteä leirille ajatuksena ottaa iisisti. Ei täysillä sata lasissa, vaan kuten mieheni tuumasi: "ota 80 %:sti". Jep. Itse tosin ajattelin ottaa kunnon ja tilanteen mukaan, mutta sama asia. *poteito potaato*



Kaksi ensimmäistä tuntia sujahti alun ensimmäisen puolen tunnin tunnustelun jälkeen niin, että treenasin niin hyvin, kuin pystyin. Hiki tuli, mutta se ei haittaa. Kahden ekan tunnin välissä oli pieni 5 minuutin tauko ja pitempi tauko oli tämän rupeaman jälkeen. Pakko oli käydä suihkussa välillä ja sitten syönti/tankkaus. Leiripäivän loppuosa treenasin niin hyvin, kuin pystyin. Se omituinen sairas olotila oli poissa.



Heti kotiin päästyä tunnin sisään leirin loputtua tein loppuvenyttelyt. Ja pari tuntia siitä yin-joogasin. Kyllä kuulkaa uni maittoi.



Sunnuntaiaamuna - voi hallelujaa. "Hiukan" (lue: ja niin peevelisti) painoi kehossa edellisen päivän satsi. Varmaan mukana oli perjantainkin satsi painolastina. Ei muuta kuin ennen leirille lähtöä puolen tunnin venyttelyt kehiin. Koko hela kroppa läpi. Ja ei muuta kuin autoon ja menoksi. Paikan päällä vielä pientä lämmittelyä ja sitten taas tositoimiin. Ensimmäisen 1,5 tunnin jälkeen paita oli aivan lätimärkä. Ei tauon taukoa. Sentäs tässä kohtaa (1,5 tunnin jälkeen) oli pidempi tauko, joten jälleen suihkun kautta syömään. Loppupäivä saikin treenattua hyvin. Peruskunto sen verran hyvä, että vaikka kuuma ja hiki tuli, ei täti sulanut. Eikä tietoakaan flunssan oireista tai väsymyksestä.



Jälleen heti kotiin päästyä, tunnin sisään leirin loppumisesta, venyttelin koko kehon läpi ennen suihkuun menoa. Vielä parin tuntia sen jälkeen, ennen nukkumaan menoa, venyttelin kertaalleen. 



Maanantaiaamuna kellon herättämänä ennen ylösnousemista mietiskelin, että miltähän musta tuntuu. Miltä tuntuu nousta seisomaan ja lähteä kävelemään. Kuinka kipeä keho mahtaa olla. Hämmästys oli suuri, kun huomasin vain pohkeiden olevan hiukan jäykät. Pohkeetkin alkoivat toimia hyvin, kun olin kavunnut portaat alakertaan. Wowtuumasin. Tunnustelin enemmän olotilaani, flunssasta ei yhäkään tietoa. Maanantaina toki olin väsynyt, mutta sehän nyt ei ole ihme. Kaikki maanantait on vähän väsyneitä. Sanoo maanantailapsi.



Pakko analysoida, mitä tuli syötyä ja mitä lisäravinteita tuli käytettyä, kun jaksoi tällä kertaa kahden päivän leirin ilman flunssan puhkeamista.


Taulukkoon yritin muistella syömiset ja käytetyt lisäravinteet.





Kuten Frendien Monica sanoo: "AI NOU !" Ihan omin sanoin: Tiedetään !

Ei todellakaan varmasti kaiken taiteen sääntöjen mukainen formaatti, mutta näillä pärjäsin. Eikä vieläkään ole tullut sitä pelättyä flunssaa.

Mitä huomaat, että mikä puuttuu, mitä liian vähän ?

Itse huomaan, että enemmänkin olisi voinut illemmalla treenien jälkeen syödä. Ja olisi voinut olla vihanneksia ja etelän hetelmiä tai kotimaisia marjoja enemmänkin. Ja koska niin kovasti huudan gluteenittoman ja luomun perään, ei tässä satsissa nyt ihan täysgluteenittomuutta ole. Saatika luomua. Pekoniakin oli mukana.



Toimiva urheilujuoma.





Proteiinijauhe ja palautusjuomajauhe.


Kaurapuuroa mantelimaidon kera.
Gluteenitonta kaurapuuroa.

Iltajuoma.

Mutta annettaneen anteeksi, olenhan jo keski-ikäinen täti, joka luulee tietävänsä, mikä sopii, mikä ei. Tai ainakin, kun pärjää, niin annettaneen pärjätä tyylillään.

Parasta kuitenkin se, etten tullut kipeäksi. Kuten viime vuonna samaan aikaan pidetyn samanlaisen leirin jälkeen.


*Nimimerkillä Ymmärrän oikein hyvin huippu-urheiljoita :-) *

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ihanaa kun kommentoit, kiitos !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...