keskiviikko 23. syyskuuta 2015

Juodaan, juodaan, mitä juodaan


Milloin juon myrkynvihreää viherjuomaa, milloin sinistä urheilujuomaa. Aika moneen juoman väriin on jo tottunut, saatika makuun, mutta eilen hiukan jo mietitytti, että mitä sitä oikein juo. Nyt en puhu mistään alkomaholijuomista tai limppareista, vaan niin sanotuista terveysjuomista tai muusta vastaavasta.

Urheilujuomana käytän yleensä maustamatonta Maltoa, joka on melko värittömän näköistä ja makuistakin. Tilasin netistä uutta urheilujuomatuotetta, jota join eilen ensimmäistä kertaa ennen treeneihin lähtöä. Juoman väri oli aika yllättävä, vaaleansinistä. Melko pirtsakan makuistakin oli. Mieheni tykkää tästä, itse en ole varma, tykkäänkö. Tosin kaikki mahdolliset tällaiset ravintolisäjuomat otan en niinkään sen maun vuoksi, vaan tarpeeseen, ja silloin on ihan sama, minkämakuista se on. Tavoitteena, että se on mahdollisimman vähän mitään lisäainetta sisältävää juttua.


Uusi urheilujuoma, väri vaaleansininen.
 Sori, ylempi kuva hiukan huonolaatuinen. Kännyn kamera on näemmä epätarkka, kuvaajassahan ei ole vikaa ;-)

Viherjuoma, myrkynvihreä.

Noh. Mitäpä sitä ei tekisi, jotta harkoissa jaksaisi. Meinaan vaan, että olikin tuhtia tavaraa, se vaaleansininen juoma. Lisäksi Maltoa, niin a vot, sano.



*Onko teillä ihan sama, miltä ns. hyväätekevä juoma maistuu ?*

sunnuntai 20. syyskuuta 2015

Detox, suomeksi detoksifikaatio


Kaikki varsinaiset puhdistuskuurit, paastoamiskuurit ja nesteenpoistojutut olen tähän mennessä ohittanut itselleni tarpeettomina. Keväällä vielä olin sitä mieltä, että en halua esimerkiksi mitään detox-teetä kaappiini. En tarvitse puhdistautumista tai turvotuksen poistoon mitään aineita.




Kunnes ajattelin kokeilla ja ostin detox-teetä. Hyvää teetä oli ja ajattelin, että kyllä tätä voi juoda ihan tavallisena teenä, ei detox-ajattelumaisesti. Jossain vaiheessa huomasin, että ihan kuin kehon turvotus olisi vähentynyt: sain housut jalkaani sutjakammin.

lauantai 19. syyskuuta 2015

Buzzador ja Ostohyvitys.fi


*Yhteistyössä Buzzador ja Ostohyvitys.fi*



Buzzadorina toimiessa tulee kokeiltua asioita, joita muuten ei ehkä kokeilisi. Montaa kertaa en ole päässyt vielä kampanjoihin mukaan, Yoogaia on ensimmäinen ja ainoa tähän mennessä, mutta nyt olen päässyt buzzaamaan Ostohyvitys.fi-palvelua.

Tämä mahdollisuus tulikin kreivin aikaan. Että pääsee ostoksille. Olen jo jonkin aikaa, keväästä saakka vähintään, miettinyt että tarvitsisin uusia vaatteita. Lisäksi tarvitsen lisää palautusjuomaa ja muita lisäravinteita, nekin kun alkaa olemaan finaalissa. Joten eikö, kreivin aikaan saan tällaisen mahkun !

No mikä se mahku nyt sitten on. Pääseehän sitä ostoksille ihan ilman kampanjoitakin. Jep, kyllä. Mutta Ostohyvitys.fi-palvelun käyttäjänä saa verkko-ostoksista takaisin selvää rahaa, suoraan pankkitilille. Kyllä mulle raha kelpaa. Se kun ei kasva puissa muutenkaan.

Liittyminen Ostohyvitys.fi-palveluun on ilmaista. Sieltä löytyy yli 800 verkkokauppaa (mm. Nelly, Zalando, Boozt, Ellos, Mass Nutrition, Fitnestukku), joista voi luoda oman suosikkilistansa, joten ei tarvitse kahlata koko settiä läpi joka ostoskerta. Kauppoja on joka sormelle ja varpaalle liittyen muotiin (vaatteet, kengät), matkailuun, elektroniikkaan, kauneuteen ja terveyteen, kuntoiluun, siellä on merkkituotteita, kuten Asics, Puma, Esprit, Olympos, Ecco, Philips, Bosch, L´Oreal. Kaupat ilmoittavat erinäisistä alennuksista ja alennuskoodeista erikseen etusivuillaan, joten ne kannattaa tutkailla ennen ostosten tekoa. Lopullisesta ostossummasta saa sitten tietyn prosenttimäärän (vaihtelee kaupoittain)  edestä ostohyvitystä, jonka voi pyytää tilittämään omalle tililleen, kun euromääräinen summa on yli 15 euroa.

Nyt Buzzador-kampanjassa saan jakaa muillekin tätä hyvää. Eli jos nyt kiinnostaa tsekata tämä palvelu läpi, saat sinäkin tämän kampanjan myötä 5 euron liittymispalkkion ostostilillesi, kun liityt Ostohyvitys.fi-palvelun käyttäjäksi. Käytä tätä linkkiä liittyäksesi palveluun, jolloin sinun pitäisi saada tuo 5 euron palkkio ostotilillesi.

Itse siis tein tilauksen Ostohyvitys.fi-palvelun kautta, tilasin kahdesta kaupasta tuotteita. Olikin kiva yllätys, kun listoilla on kauppoja, joissa jo teen ostoksia. Tilaamissani verkkokaupoissa oli hyvät alennukset, joten tuli tilattua vähän sellaistakin, mitä ei ollut ajatuksissa tilata, mutta joita mielelläni kokeilen ja joista saattaa tulla tuotteita säännölliseen käyttööni. Toinen kauppa oli tuttu Mass Nutrition ja toinen uusi tuttavuus nu3. Housuja ja alusvaatteita tarvitsen kipeästi, mutta en ole vielä löytänyt mieleisiäni. Täytynee vaan kahlata lisää, sillä haluan kokeilla vielä tähän samaan kampanja-aikaan tilitysmahdollisuuden, että saisin sen 15 euroa täyteen, jotta voin pyytää tilittämään sen rahana tililleni.

Tein tilaukset viime viikonloppuna ja MASSilta tilaamani tuotteet sain haettua torstaina ja ovat jo osittain käytössä. 


Ensimmäinen erä tilattuja tuotteita.


Mielestäni Ostohyvitys.fi-palvelu ole sen ihmeempi, kuin muutkaan bonus- ja plussajäsenyydet. Tämä vain toimii netissä. Yksi vaihtoehto lisää kaikelle tarjonnalle.

Mielelläni kuulisin kokemuksiasi palvelusta ilmoittamani linkin kautta, joten kerro käyttökokemuksesi (yli 16-vuotiaat) tänne AE-kommenttiosioon tai liitä siihen linkki, missä olet kertoillut tästä kokemuksesta. Ei muuta kuin ostoksille ! 

keskiviikko 16. syyskuuta 2015

Flunssakausi taas täällä


Meillä töissä pörrää flunssaa, ja kuulen tuttavilta parinsadan kilsan päästä, että sielläkin jyllää flunssaa. Taas kerran.

Itsellenikin meinasi flunssa iskeä. Olo olikin hiukan alivireinen muutaman päivän, no okei, viikon ajan. Mutta otin rauhallisesti antaen kehon levätä pari päivää ja söin kunnolla ruokaa. Mikäli en tietäisi, että flunssaa on liikkeellä, epäilisin oireiden olevan punkin pureman aiheuttamia, gääk.

Ruoan lisäksi käytin ravintolisiä ja superfoodeja, kuten viherjauheita ja C-vitamiinia hiukan normaalia enemmän. Niitähän ostin jo kesällä ja niitä vetelen nyt päivittäin, C:tä pariinkin otteeseen päivän mittaan. Glutamiinia olen myös nyt ottanut päivittäin, välillä jopa kahdesti, jotta vatsa pysyisi oikeammassa toiminnassaan ja huolehtisi siten immuunipuolustuksestakin.


Keväällä ostamani tuotteet, viherjauheet ja C-vitamiini.

Täytyy kyllä sanoa, että yleensä en näin helpolla ole päässyt näistä flunssakausista. Edellä mainittujen tuotteiden säännöllinen käyttö tietysti edesauttaa aineiden vaikutuksia. Mulla on sen verran herkkä keho, että se stressaa helposti, vähän niinku ottaa nokkiinsa turhan helposti. Ja se stressi kyllä tuntuu. Viimeistään flunssana tai hengitystieinfektiona. Ja kun on astmaan taipuvainen, ei ne infektiot meinaa hevillä toeta. Helpolla tulee jälkitauteja.

Jatkan siis superfoodien ja ravintolisien käyttöä. Normaalin ruoan lisäksi tietysti. Eivät ns. superfoodit voi kauhean huonoja olla.


Flunssakarkotaas-postauksessa olen myös kertonut aineista, jotka estävät flunssan tulemista. Tai ainakin helpottavat saatua flunssaa ja/tai lyhentävät flunssan kestoa.

sunnuntai 13. syyskuuta 2015

"Mä pistän talkkia kainaloon - a-uu - mä maalaistyttö oon"


Nuorena olin tooosi tarkka siitä, etten haisisi ikinä koskaan hieltä. Tämä tapa, tottumus, luonne, pätee yhä. Olen aivan kauhusta kankea, jos huomaan haisevani hieltä. Paitsi harkoissa. Treenatessa ei voi mitään, kun hiki virtaa kahden tunnin aikana ja lihakset huutaa hoosiannaa. Treenatessa melkein on pakko haista hieltä, muuten ei ole treenannut kunnolla. No ei nyt ihan, mutta melkein. Joka tapauksessa, treenatessa ei haittaa hien haju. Ja kun oikein hikoilee, tietää tehneensä jotain ja aineenvaihdunta on käynnissä.

Tosin siihenkin olen melkein löytänyt ratkaisun. Ettei ihan heti tunnin semikovan treenin jälkeen haise ihan mahdottomasti hieltä. Tai ainakaan niin pahasti, etteikö kehtaisi vielä toista tuntia treenata. Tämä ratkaisu ei ihan aina päde, mutta enimmäkseen kyllä. Ja ainakin hiukan vähentää hien hajua. Tai ainakin sekoittuu mukavampaan hajuun - eiku tuoksuun. Näin ainakin itselleni väitän...


perjantai 11. syyskuuta 2015

Tulevia postauksia


Meinasin sanoa, että treenit vie sen verran paljon aikaa ja energiaa, ettei sen lisäksi meinaa aika riittää kuin työssä käymiseen ja nukkumiseen. Mutta enpäs sanokaan niin, vaan aloitan alusta.

Työ (7,5 tuntia/arkipäivä + työmatkat) vie liian paljon aikaa treenaamiselta ja levolta, että ei oikein tahdo aika riittää tälle bloggaamisharrastukselle. Etenkin, kun hallituskin päätti, että työajat pitenevät, lomat lyhenevät, palkkakin putoo, niin voi että, kyllä pieni ihminen on kovilla. Mutta onneksi on harrastus, joka vie ajatukset mennessään ihan muualle ainakin sen hetken ajaksi. Ja jotta ei jäisi epäselväksi, mielelläni treenaisin päivät pääksytysten ja jättäisin työt nuoremmalle sukupolvelle ja työttömille. Mutta kun raha ei kasva puissa, eikä eläkeraha tällä hetkellä olisi paljon mitään, on pakko käydä töissä. *huoh*

Joka tapauksessa, sen verran nyt kuitenkin kerron, että postauksia on aivan lähipäivinä tulossa mm:
  • parista hygieniatuotteesta, (ooo, kuinka glamoorista)
  • silmänympäryyden kosteuttamisesta (äh, mä ja mun silmänympärykset, mä kyll sitt jaksan)
  • detoxista
  • viherjauheista (aaah, namia)
  • tiettyjen asioiden analysoimisesta
  • keski-ikäisen tavistädin (eli mun) piukean pepun metsästyksestä.

Parissakin postauksessa taitaa tulla ainakin hieman asiaa taas vaihteeksi myös flunssasta tai nuhasta.

Nämä asiat on nyt tapetilla, kun vain saan sen ajan raivattua jostain. Viikonloppukin on tulossa, mutta kun kotiakin pitäisi joskus siivota. Koska olen kova analysoija ja organisoija, saan kaiken tämän tehtyä. Jos vain haluan. Ja haluanhan minä. Katsotaan viikonlopun jälkeen, kuinka kävi.

Instagramissa kyllä olen kerinnyt päivittämään joitain kuvia. Se kun käy niiiin näppärästi lounastauolla tai treenien välissä. Käy tsekkaamassa ja tykkäämässä.



Perjantaifiilis

*Hauskaa perjantaita !
Nimimerkillä Miksei aina voi olla perjantai, perjantai, perjantai...perjantaaaaaaaaaaaiiii*

maanantai 7. syyskuuta 2015

Mitenkäs teillä pestään perunoita ?



Kesällä mieheni mun kertoi pesseensä syömämme uudet perunat vessanharjalla.



Tämän kesäisen aterian perunat kuorittu "uudella menetelmällä ".


Ensimmäinen ajatus oli : Oi. Keeeessssss.Ti ! TÄH !

Ja ensimmäinen mielikuva oli tietysti likainen vessaharja. Kunnes heti nopeasti just sillä sekunnilla sain tietää, että tätä tarkoitusta varten oli sentään ostettu uusi vessaharja. Huh helpotusta !

Kun tokenin enemmän, tajusin, että mikä mahtava keksintö. Kun siskoni perheineen oli kesällä meillä, olivat hänen ja minun mies keksineet perunoiden pesemiseksi helpottavan keinon. He siis olivat ruoanlaittovuorossa. Taisi olla siskoni miehen idea, jonka oli napannut interneetin ihmemaalimasta... Homma kuitenkin toimii hyvin ja sukkelaan. Ei tarvitse pottu kerrallaan hinkata ja hankata.

Pari viikonloppua sitten mieheni pesi perunat jälleen tällä uudella tyylillä. Homma totta tosiaan toimii.

Tarvitaan siis 1) puhdas ämpäri, 2) tätä tarkoitusta varten oleva vessanharja ja 3) porakoneen runko. Nämä nyt ainakin. 

Ja tsadaa ! Anna porakoneen laulaa.








Juuh. Onhan niitä perunanpesuhanskojakin olemassa...

*Kysymys siis kuuluu: mitenkäs teillä pestään perunoita ?*


perjantai 4. syyskuuta 2015

Smoothieista


Näemmä en pääse irti smoothieista. Eikä varmaan ole tarkoituskaan, missään muodossa. Thaimaanrannan_maalari Heidikin (kaimani mun :->) ihanasti kertoi blogissaan, mistä minun blogini kertoo ja yhtenä asiana hän mainitsi smoothiet. Jei :-) ! Ja tänne blogiinhan minä niitä kirjoittelen, että mitä on tullut tehtyä ja kokeiltua. Makuyhdistelmiä, ainesyhdistelmiä, väriyhdistelmiä. Itse tykkään ihan hirmusti smootheista ja olen saanut miehenikin niitä juomaan. Välillä hän jopa pyytää tekemään smoothieta ja juodessaan sitä hän arvuuttelee, mistä sen hetkinen smoothie on tehty, mitä aineita käytetty.




Kauden marjoja, puolukoita smoothieen.

Smothieita teen aamuisin, päivisin, iltapäivisin, iltaisin. Sillon, kun tuntuu, että nyt tarttee saada. Smoothietime.

Smootheihin voi laittaa lähes mitä tahansa, aina omien mieltymystensä mukaan. Mun ns. perussmoothieni on banaani-avokadopohjainen, johon lisään hiukan kausiluonteisestikin aineksia, esim. mustikkaa, puolukkaa, omenoita. Mikäli näitä ei ole saatavilla, ostan kaupasta mustaherukkaa, joka on yleensä muina aikoina sitten se "pohja-aine" myös.

Smoothien lisäaineksina käytän proteiinijauhetta ja muita ravintolisiä (glutamiinia, lisättyä C-vitamiinia, tauriinia, ym.), joita saatan laittaa joukkoon mukaan. Riippuen vähän fiiliksistä ja tarkoituksesta.



Puolukkasmoothie proteiini-isolaatilla.

Avokado antaa smoothieen pehmeyttä niin rakenne- kuin makupuolellakin. Avokadoa ei aina ole, mutta en anna sen häiritä. En ole mitenkään suuri pähkinöiden ystävä, mutta välillä hankin cashew- ja parapähkinöitä, joita sitten laitan muistaessani smoothieen. Cashew-pähkinät etenkin pyrin liottamaan ennen käyttöönottoa, edes noin vartin verran. Mutta mikäli vain muistan, laitan ne jo edellisenä iltana likoamaan aamusmoothieta varten. Pähkinät, lionneet, antavat suutuntumaa (riippuen teharin tehokkuudestakin) ja täydentävät koostumusta. Yksi hyvä smoothien "täydentäjä" on chia-siemenet, jotka myös on hyvä laittaa turpoamaan nesteeseen ennen käyttöönottoa. Edes kymmeneksi minsaksi.

Erikseen on sitten vihersmoothiet. Mulle vihersmoothie on yleensä  ja nimenomaan vihreä. MUTTA. Koska tummat marjat, kuten mustaherukka ja mustikka, ovat vahvan värisiä ja vaikutuksisia vaikuttajia smootheissa, voin niiden joukkoon lisätä vihreää, kuten tummaa salaattia, kiwiä, kurkkua, avokadoa (taas kerran), omenaa, jne. KOSKA. Mustikoiden ja mustaherukoiden joukossa vihreä maku häviää, tai ainakin miedontuu. Ainakin smoothien väri ei pahemmin mene miksikään mustikan/mustaherukan jäljiltä. Ja koska on tummaa jo ennestään, ne sopivat keskenään noin niinkuin ruoka-arvollisestikin hyvin yhteen. Yleensä kuitenkin pidän vihreän smoothien hyvin yksinkertaisena. Tarkoittaa, että vihreä on vihreä, ei muuta.

Vaikka pidänkin vihreän vihreänä, saatan käyttää muuna väriaineena omenaa. Omena on hyvä raaka-aine vihersmoothein joukkoon antamaan kirpeyttä ja/tai makeutta. Toinen hyvä aine vihreän juoman laimentamiseen on kaikki sitrukset: sitruuna, appelsiini, lime. Niillä saa ihanan pirtsakkaita makuvivahteita aikaan. Tosin rehellisyyden nimissä on heti kerrottava, että aika vähän teen vihersmoothieta, sillä käytän viherjauheita viherjuomaksi. Tästä kerron myöhemmin lisää. Mutta mieleni mun halajaa vihreitä smoothieita.



Proteiinipitoinen puolukkasmoothie synttäriruusujen kera.


Smoothieisiin tuleva neste vaikuttaa jonkin verran ainakin makuihin. Useinmiten käytän vettä. Kun oikein tahdon herkutella, käytän mantelimaitoa. Maito ku maito, se tuo ruokaisuutta smoothieen, vaikka olisikin niin sanotusti herkkusmoothie kyseessä.

Kookosvesi on vielä tuntematon ainesosa smoothien joukossa minulle. Mutta kiinnostus on kova kokeilemaan sitäkin. Tavalliset mehut eivät kauheasti kiinnosta, mikäli eivät ole luomumehuja tai muuten "terveellisiä", kuten (luomu)porkkanamehu. Tai sitten käyttämämme mehut on sellaisia, että haluan juoda ne mehuina, ilman mitään muuta väkerrystä. Jos mulla nyt olisi se mehulinko tai mehulaite, voisinpa käyttää mehuja smoothien nesteinä. *Hmmmm...pitäisikö sittenkin se mehulaite hankkia...*

Nesteen määrän saa jokainen itse määritellä, kuten miellyttää. Mikäli laittaa vähemmän nestettä, smoothiesta tulee tukevampaa. Luonnollisesti enempi neste tekee smoothiesta juoksevampaa. Itse haluan smoothieni olevan suutäyttävää, eli että sitä voi niinku pureskella. Smoothien juominenkin on taitolaji. Sitä ei kannata juoda kulauttaa maistelematta, sillä pureskelu auttaa smoothiessa olevia aineita imeytymään paremmin kehoon ja onhan ihana maistella sitä tekemäänsä herkkusmoothieta !

Uusia makuyhdistelmiä saattaa keksiä aivan yhtäkkiä aineista, joista on ajatellut, että mahtaako onnistua miten. Mutta toki välillä tulee ylilyöntejä. Jep. Periaatteni kuitenkin on, että mikäli olen tehnyt smoothien, sen myös juon, vaikka itken ja juon. Toki on sanottava, että ihan niin pahaa smoothieta en ole tainnut vielä tehdä, etteikö olisi pystynyt juomaan. Vaikka lisäten sitten intiaanisokeria tai hunajaa joukkoon. En ainakaan muista.

Sitten se ripaus suolaa. Ripaus on ripaus, sellanen hyppysellinen. Pienikin määrä vaikuttaa makuun positiivisesti. Ei tule liian makeaa smoothieta, ei tule liian vetisen makuista, ja sanotaanhan, että hiukan makeaa ja suolasta, siitä se paras herkku muodostuu. Käytän aivan tavallista merisuolaa. Koska me treenaamme aika monta kertaa viikossa hikeen saakka, täytyy korvaussuoloja saada jostain. Hien mukanahan erittyy paljon ravinteita kehosta, ja nestetasapainokin pysyy paremmin kuosissaan, kun saa hiukan suolaa.



*Niin että mitäpä tässä enempiä jaarittelemaan.
Ei muuta kuin tehari laulamaan ja smoothien tekoon.
Mitä aineita teillä on nyt laittaa smoothieen ?*


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...