Smoothieista


Näemmä en pääse irti smoothieista. Eikä varmaan ole tarkoituskaan, missään muodossa. Thaimaanrannan_maalari Heidikin (kaimani mun :->) ihanasti kertoi blogissaan, mistä minun blogini kertoo ja yhtenä asiana hän mainitsi smoothiet. Jei :-) ! Ja tänne blogiinhan minä niitä kirjoittelen, että mitä on tullut tehtyä ja kokeiltua. Makuyhdistelmiä, ainesyhdistelmiä, väriyhdistelmiä. Itse tykkään ihan hirmusti smootheista ja olen saanut miehenikin niitä juomaan. Välillä hän jopa pyytää tekemään smoothieta ja juodessaan sitä hän arvuuttelee, mistä sen hetkinen smoothie on tehty, mitä aineita käytetty.




Kauden marjoja, puolukoita smoothieen.

Smothieita teen aamuisin, päivisin, iltapäivisin, iltaisin. Sillon, kun tuntuu, että nyt tarttee saada. Smoothietime.

Smootheihin voi laittaa lähes mitä tahansa, aina omien mieltymystensä mukaan. Mun ns. perussmoothieni on banaani-avokadopohjainen, johon lisään hiukan kausiluonteisestikin aineksia, esim. mustikkaa, puolukkaa, omenoita. Mikäli näitä ei ole saatavilla, ostan kaupasta mustaherukkaa, joka on yleensä muina aikoina sitten se "pohja-aine" myös.

Smoothien lisäaineksina käytän proteiinijauhetta ja muita ravintolisiä (glutamiinia, lisättyä C-vitamiinia, tauriinia, ym.), joita saatan laittaa joukkoon mukaan. Riippuen vähän fiiliksistä ja tarkoituksesta.



Puolukkasmoothie proteiini-isolaatilla.

Avokado antaa smoothieen pehmeyttä niin rakenne- kuin makupuolellakin. Avokadoa ei aina ole, mutta en anna sen häiritä. En ole mitenkään suuri pähkinöiden ystävä, mutta välillä hankin cashew- ja parapähkinöitä, joita sitten laitan muistaessani smoothieen. Cashew-pähkinät etenkin pyrin liottamaan ennen käyttöönottoa, edes noin vartin verran. Mutta mikäli vain muistan, laitan ne jo edellisenä iltana likoamaan aamusmoothieta varten. Pähkinät, lionneet, antavat suutuntumaa (riippuen teharin tehokkuudestakin) ja täydentävät koostumusta. Yksi hyvä smoothien "täydentäjä" on chia-siemenet, jotka myös on hyvä laittaa turpoamaan nesteeseen ennen käyttöönottoa. Edes kymmeneksi minsaksi.

Erikseen on sitten vihersmoothiet. Mulle vihersmoothie on yleensä  ja nimenomaan vihreä. MUTTA. Koska tummat marjat, kuten mustaherukka ja mustikka, ovat vahvan värisiä ja vaikutuksisia vaikuttajia smootheissa, voin niiden joukkoon lisätä vihreää, kuten tummaa salaattia, kiwiä, kurkkua, avokadoa (taas kerran), omenaa, jne. KOSKA. Mustikoiden ja mustaherukoiden joukossa vihreä maku häviää, tai ainakin miedontuu. Ainakin smoothien väri ei pahemmin mene miksikään mustikan/mustaherukan jäljiltä. Ja koska on tummaa jo ennestään, ne sopivat keskenään noin niinkuin ruoka-arvollisestikin hyvin yhteen. Yleensä kuitenkin pidän vihreän smoothien hyvin yksinkertaisena. Tarkoittaa, että vihreä on vihreä, ei muuta.

Vaikka pidänkin vihreän vihreänä, saatan käyttää muuna väriaineena omenaa. Omena on hyvä raaka-aine vihersmoothein joukkoon antamaan kirpeyttä ja/tai makeutta. Toinen hyvä aine vihreän juoman laimentamiseen on kaikki sitrukset: sitruuna, appelsiini, lime. Niillä saa ihanan pirtsakkaita makuvivahteita aikaan. Tosin rehellisyyden nimissä on heti kerrottava, että aika vähän teen vihersmoothieta, sillä käytän viherjauheita viherjuomaksi. Tästä kerron myöhemmin lisää. Mutta mieleni mun halajaa vihreitä smoothieita.



Proteiinipitoinen puolukkasmoothie synttäriruusujen kera.


Smoothieisiin tuleva neste vaikuttaa jonkin verran ainakin makuihin. Useinmiten käytän vettä. Kun oikein tahdon herkutella, käytän mantelimaitoa. Maito ku maito, se tuo ruokaisuutta smoothieen, vaikka olisikin niin sanotusti herkkusmoothie kyseessä.

Kookosvesi on vielä tuntematon ainesosa smoothien joukossa minulle. Mutta kiinnostus on kova kokeilemaan sitäkin. Tavalliset mehut eivät kauheasti kiinnosta, mikäli eivät ole luomumehuja tai muuten "terveellisiä", kuten (luomu)porkkanamehu. Tai sitten käyttämämme mehut on sellaisia, että haluan juoda ne mehuina, ilman mitään muuta väkerrystä. Jos mulla nyt olisi se mehulinko tai mehulaite, voisinpa käyttää mehuja smoothien nesteinä. *Hmmmm...pitäisikö sittenkin se mehulaite hankkia...*

Nesteen määrän saa jokainen itse määritellä, kuten miellyttää. Mikäli laittaa vähemmän nestettä, smoothiesta tulee tukevampaa. Luonnollisesti enempi neste tekee smoothiesta juoksevampaa. Itse haluan smoothieni olevan suutäyttävää, eli että sitä voi niinku pureskella. Smoothien juominenkin on taitolaji. Sitä ei kannata juoda kulauttaa maistelematta, sillä pureskelu auttaa smoothiessa olevia aineita imeytymään paremmin kehoon ja onhan ihana maistella sitä tekemäänsä herkkusmoothieta !

Uusia makuyhdistelmiä saattaa keksiä aivan yhtäkkiä aineista, joista on ajatellut, että mahtaako onnistua miten. Mutta toki välillä tulee ylilyöntejä. Jep. Periaatteni kuitenkin on, että mikäli olen tehnyt smoothien, sen myös juon, vaikka itken ja juon. Toki on sanottava, että ihan niin pahaa smoothieta en ole tainnut vielä tehdä, etteikö olisi pystynyt juomaan. Vaikka lisäten sitten intiaanisokeria tai hunajaa joukkoon. En ainakaan muista.

Sitten se ripaus suolaa. Ripaus on ripaus, sellanen hyppysellinen. Pienikin määrä vaikuttaa makuun positiivisesti. Ei tule liian makeaa smoothieta, ei tule liian vetisen makuista, ja sanotaanhan, että hiukan makeaa ja suolasta, siitä se paras herkku muodostuu. Käytän aivan tavallista merisuolaa. Koska me treenaamme aika monta kertaa viikossa hikeen saakka, täytyy korvaussuoloja saada jostain. Hien mukanahan erittyy paljon ravinteita kehosta, ja nestetasapainokin pysyy paremmin kuosissaan, kun saa hiukan suolaa.



*Niin että mitäpä tässä enempiä jaarittelemaan.
Ei muuta kuin tehari laulamaan ja smoothien tekoon.
Mitä aineita teillä on nyt laittaa smoothieen ?*


Kommentit







Follow

Yhteistyössä Mass.fi

Yhteistyössä Bonusway


Hanki lisää myyntiä tulospohjaisesti TradeTrackerin avulla !