lauantai 13. helmikuuta 2016

Keski-ikäinen alanvaihtaja


Olen aina ajatellut, että kun menen töihin, olen siellä saman työnantajan palveluksessa hamaan loppuun saakka. Työntekijä, joka tekee työelämänsä saman työnantajan palveluksessa on hieno ihminen. Tällä ajatuksella olen aikoinani aloittanut työelämäni ja tähän ajatukseen olen tuudittautunut aina viimeisimpiin vuosiin saakka. Nyt silmäni ovat auenneet sille tosiasialle, että tänä päivänä ei tehdäkään työtä saman työnantajan palveluksessa kovinkaan pitkään. Jopa viisi vuotta voi olla liian pitkä aika saman työnajantajan ja saman työtehtävän ääressä. Outoa, mutta näin kai se kehitys kulkee.

Parin viime vuoden ajan olen melko aktiivisesti lähettänyt itselleni sopiviin työpaikkoihin työhakemuksia pääsemättä edes haastatteluun. Ensimmäinen ajatus tietysti on, että olen jo liian vanha, mua ei noteerata. Toinen ajatus on sitten se, että työhakemukseni on aivan liian tylsä niin ulkonäöllisesti, kuin sisällöllisestikin. Kolmas ajatus on se, että hakijoita vain on niin paljon, että mikäli ei todellakaan ole tietyn alan koulutusta, ihmistä ei vain noteerata.




Mulla on jo koulutusta kahteen ammattiin, joten olen ajatellut, että se saa riittää. Itseäni on kuitenkin kiinnostanut taloushallinnon puoli, mutta niitä hakijoita sitten riittää aina timbuktuun saakka, joten pelkkä työkokemus ei auta pääsemään niille sijoille. Hallitus on kuitenkin suuressa viisaudessaan tehnyt päätöksen, että eläkeikää nostetaan. En ymmärrä miksi, kun nuoriakin on työttömänä ja maahanmuuttajiakin otetaan vastaan ja töihin. Miksi eläkeikää nostetaan, eikä anneta töitä niille tarvitsiville. Noh, siihen en sen enempää ota kantaa, mutta tosiasia on, että työelämässä olen vielä ainakin 20 vuotta. Kysymys kuuluukin, mitä haluan sen ajan tehdä työkseni. Etenkin, kun nykyinen työntajani ei arvosta työpanostani pätkääkään, teen työni hyvin tai huonosti sekä henkilöstöpolitiikka kun on sitä, mitä se nyt on.

Joten, pari viime vuotta olen tiiviisti pähkäillyt, mitä voisin tehdä. Kunnes olen sen keksinyt ja siihen opintokoulutukseen päätynyt. Koulutuksen hakuprosessi tulikin nopeasti vastaan ja kun tulin valituksi opiskelijaksi, toki sen otin vastaan. Nyt olen siis opintovapaalla ja opiskelija joulukuun alusta alkaen. Koulutus kestää ensi helmikuuhun saakka. Onneksi koulutus ei ole pitkä ajallisesti. Tämä koulutus on aikuiskoulutusta ja siten näyttötutkintopohjainen.

Muutama koe on jo ollut sekä pari koulutehtävää on tullut tehtyä. Nautin tästä koulutuksesta, vaikkakin olen sitä mieltä, että voisin jo jäädä eläkkeelle tai ainakin tehdä oikeesti vain sitä, mitä haluan toimien vapaarouvan roolissa. Mutta se kun ei ole nyt vielä mahdollista, niin tämä kelpaa vallan mainiosti. Aika vain tahtoo olla kortilla. Onhan tämä erilaista työntekoon verrattuna, sillä koulupäivän päätteeksi on joko kokeisiin lukemista tai tehtävien tekemistä sen sijaan, että saisi vain olla, kuten työpäivän päättyttyä. Lisäksi kun on tämä harrastuksemme, niin aika on entistä enemmän kortilla. Mutta silti, on tää vaan jotenkin niin mahtavaa !

Sitä vain ajattelen, että kuinka moni keski-ikäinen tänä päivänä todellakin vaihtaa alaa ja jos vaihtaa, niin kuinka paljon se poikkeaa entisestä alasta. Omalta kohdaltani voin kertoa, että tämä ala, johon nyt kouluttaudun, on terveys- ja hyvinvointiala, johon olen siirtynyt rakennus-/suunnittelualalta.




*******

2 kommenttia:

  1. Hyvä kun vaihdat! Mun elämä on aina kulkenut kahden vuoden sykleissä, mikä tarkoittaa myös sitä, että olen vaihtanut työnantajaa kahden vuoden välein. Sen aikaa olen jaksanut olla kiinnostunut jostain tietystä hommasta ja sitten on tullut tarve liikkua. Terveydenhoitoala on näin vanhemmiten kiinnostanut minuakin ja saapas nähdä mitä tuleman pitää ;). Tsemppiä opiskeluihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Terve "maalari" ! Oikeasti olen tyytyväinen ratkaisuuni. Tuli mitä tuli, tällä mennään nyt. Terveydenhoitoalalla on töitä, vaikkakin se on sijaisuuksia ja määräaikaisuutta, mutta työtähän sekin on. Kannustan alanvaihtoon, mikäli nykyinen työ ei anna mitään tai se on pakkopullaa. Kiitos tsempeistä ja katsotaan, mihin päädyt sinäkin ;->

      Poista

Ihanaa kun kommentoit, kiitos !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...