Milloin ja miten otat ravintolisät


Olikin hyvä artikkeli Apteekki nyt-lehdessä 1/2016, nimittäin Näin ravintolisät imeytyvät. Olen jo kauan miettinyt tätä samaa, että miten kannattaisi jaksottaa monen pillerin nauttiminen. Minähän käytän ravintolisiä ihan kohtuullisen määrän, ja tuntuu jotenkin pöljältä ottaa heti aamutuimaan kaikki ns. tarvitsemat ravintolisät yhdellä kertaa. Välillä tuntuu, kuin söisi aamiaiseksi vain pillereitä...


Apteekki nyt-lehti 1/2016, Näin ravintolisät imeytyvät

Artikkelissa kerrotaan siis ravintolisien imeytymisestä, milloin mitäkin kannattaa ottaa, mihin vuorokauden aikaan, minkä ruoan kanssa, ruoan kanssa vai ilman. Se, mikä minuun kolahti, oli se, minkä kanssa mitäkin kannattaisi ottaa. Se, mikä vahvisti omia ajatuksiani, oli se, että kaikkia ei tarvitsisi ottaa samaan aikaan eli vaikkapa heti aamusta kourallinen nappeja naamaan, vaan että ne todellakin kannattaa jaotella päivän mittaan. Lisäksi mua kiinnostaa se, että kun on flunssassa ja käyttää flunssalääkkeitä, miten siinä tilanteessa voisi optimaalisesti ottaa mitäkin.


Artikkelin mukaan lyhyesti sanottuna:


  • vesiliukoiset vitamiinit ja hivenaineet ennen ruokaa
  • rasvaliukoiset mm. öljyä sisältävän ruoan kanssa
  • voi ottaa tyhjään vatsaan, elleivät aiheuta vatsaoireita
  • hedelmät eivät vähennä minkään ravinteen imeytymistä merkittävästi, vaan voi jopa parantaa sitä
  • tiedostettava toistensa imeytymistä haittaavia ainepareja: kupari, sinkki, mangaani, rauta, kalsium ja magnesium (kalsium vähentää lähes kaiken imeytymistä
  • lääkeaineet ja ravintolisät saattavat vaikuttaa toisiinsa (mm. mahahappojen eritystä estävät närästyslääkkeet vaikuttavat magnesiumin ja sinkin imeytymiseen aiheuttaen niiden puutosta)
  • vitamiinien ja hivenaineiden imeytymiseen vaikuttaa niiden kanssa samaan aikaan nautittava ravinto, muut lisät ja lääkitys
  • yhden ravintoaineenpuutos voi johtaa toisen heikkoon imeytymiseen
  • kaikki vaikuttaa kaikkeen.



Mitä, missä, milloin ? on hyvä ohjeistus siitä, mitä kannattaa ottaa samaan aikaan:

  • D-vitamiini, kalaöljy ja kalsium yhdessä
  • rauta C-vitamiinin kanssa
  • C-vitamiinia pari kertaa päivässä sinkin kanssa mielellään
  • magnesium illalla; edellyttää seleenin, B6- ja D-vitamiinin saantia. Fosfori, sinkki, proteiinit, eläinrasvat ja kuidut sekä liiallinen kalsium vähentävät magnesiumin imeytymistä
  • B12-vitamiini pitkin päivää
  • ubikinoni ruuan kanssa, on rasvaliukoinen.






Itselläni on varmaan turhankin kattava lajitelma ravintolisiä, joita käytän päivittäin. Olenkin jaotellut ne kuvan mukaisesti aamusta päivää kohti nautittaviksi.




Aamuisin otan vaihevuosioireisiin vaikuttavat lisät sekä rasvaliukoiset helokit ja ubikinonin. Pidän pienen tauon, noin puolituntia, sitten saatan ottaa C-vitskun ja sinkin kimpassa. Tai sitten otan ne myöhemmin aamusta, mutta pyrin ne ottamaan reippaasti ennen iltaa tai myöhäistä iltapäivää ja mielellään hedelmien/smoothien kera. Ja ne saatan ottaa jopa kahdesti päivän mittaan, ainakin flunssan aikaan. Helokkeja otan myös illalla. Ja ehdottomasti iltaisin on etenkin magnesiumin ja probiootin vuoro. Probiootin saatan ottaa myös heti aamusta ennen aamupalaa, vähintään 20 minuuttia ennen.

Mikäli on jotain ongelmia muutoin, kuten anemiaa tai flunssaa, pyrin niihin vaikuttavia lääkkeitä ottamaan eri aikaan ravintolisien kera. Esimerkiksi rautatabut otan nykyään illalla ennen nukkumaanmenoa. Finnrexinin ja kuume-/kipuläkkeet otan samaan aikaan yhdessä, mutta pitäen väliä muihin ravintolisiin. Kurkkutabletteja vetelen pitkin päivää.

D-vitamiinia on tilattava lisää ja B12-vitamiinia haluaisin kokeilla suihkeena. Rautatabun voisin yrittää ottaa yhdessä C-vtamiinin kanssa. Kyllä tässä saa olla tarkkana, että saisi kaiken hyödyn käyttämistään ravintolisistä. Puhumattakaan ruoasta, mitä syö. Rasvaa rasvan kanssa ja vesiliukoiset samalla kertaa vaikkapa tyhjään vatsaan.

Jotta kukaan ei ihmettele, miksi käytän niin paljon kaiken maailman lisiä tai että käyttäisin vain lisiä, on huomioitava elämäntapani. Kulutan paljon energiaa harrastuksessani, todellakin syön riittävästi, ja koska kulutus on suurta, on kaikkien aineiden kulutuskin suurta. Ravinnosta ei välttämättä saa niin paljon tarvitsemiaan aineita, kuin olisi suotavaa. En mitenkään puolusta mitään, kunhan vain perustelen.



Kommentit







Follow

Yhteistyössä Mass.fi

Yhteistyössä Bonusway


Hanki lisää myyntiä tulospohjaisesti TradeTrackerin avulla !