Hiuspulmia kerrakseen


Tekisi mieli kirota ja vollata suureen ääneen. Mulla hiukset ohenee, lähtee, katkeilee. Olen hiuspulmistani ennenkin kertoillut, mutta nyt asia on niin päivänselvä, että ihan hirvittää.




Pari vuotta sitten kampaajani sanoi, että mulla on päänahassa punaisia näppylöitä ja kysyi, kutiseeko päänahkani. Vastasin kysymykseen ein, enkä kiinnittänyt asiaan sen koommin huomiota. Meni noin vuosi, ja kampaajani kysyi, kutiseeko päänahkani, kun mulla on päänahassa läiskinä punaisia näppylöitä. Samalla kerralla hän totesi, että mulla on hiuksissa kolo vasemmalla sivustalla. Kotiin päästyäni tutkailin itse hiuksiani ja kyllä, kolohan hiuksissani oli. Sittenhän ostin Priorin Extran, jota käytin vain sen yhden kuurin verran.







Tällä tietämyksellä ne hiusten alut, mitä Priorin Extran käytöstä seurasi, oli varmaan ennemminkin entisiä hiuksia, jotka olivat katkeilleet, ei suinkaan uusia alkuja. Koska katkeilleissa suortuvissa oli selkeä raja juurikasvun ja värjätyn hiuksen kohdalla. Eikös alkava hius ole samanvärinen kauttaaltaan, ei ainakaan värjätyn värinen...

Aloin seuraamaan tilannetta ja huomasin, että kyllä vain, päänahkaani kutisee ja välillä jopa tuntuu, kuin sitä kirveltäisi, vähintään kihelmöi. Seuraavalla kampaajakäynnillä sanoin kampaajalleni, että joo, nyt huomaan päänahkaani kutisevan ja välillä kihelmöivän. Johon hän totesi, että päänahkani on yhä punaisia näppylöitä täynnä, että kantsisko mennä lääkäriin. Tässä kohtaa aloin todellakin huolestumaan tilanteesta. Miehenikin jo sanoi, että päälakeni kuultaa selvästi hiusten läpi, ja sitähän se ei ole ennen tehnyt, vaikka hiuslaatuni onkin hentoa ja ohutta.

Aloin miettimään, että mitäs mä olen parin viime vuoden aikana käynyt läpi. Googletinkin hiusten lähtöä, ja totesin, että nyt on parasta varata aika lääkärille. Stressi ei ainakaan auta asiaa, ja tämä kauhun tunne on jäätävää.

Varasin ajan lääkärille. Alun keskustelun jälkeen hän tutki päänahkani ja sanoi, että psoriakselta ei näytä, mutta kuiva ja täynnä punaisia näppylöitä on. Sittenhän päätettiin ottaa labrakokeita, joihin kuuluu rauta-arvot, että nähdään, onko verivarastot missä kunnossa, ja kilpirauhasarvot. Nämä nyt ainakin. 

Samalla reissulla puhuttiin taas *huoh* mun astmasta, jota en millään tahdo uskoa, että mulla on se. Lääkäri määräsi kortisonipohjaisen astmalääkkeen sen tavallisen Ventolinen ja antihistamiinin lisäksi, joita olen nyt ottanut säännöllisesti koko kevään ja alkukesän ajan. Tätäkin tullaan kuulostamaan samaan aikaan, kun saadaan labratulokset. Eli miten auttaa tämä lääkitys.





Kysyin myös shampoon ja hoitoaineen vaikutuksesta moiseen päänahkaani, johon lääkäri totesi, että sekin saattaa vaikuttaa. Että jospa vaihtaisin hellävaraisiin tuotteisiin. Jooh. Tätä olen jo jonkin aikaa miettinytkin, sillä jotenkin olevinaan olen tuntenut, että käyttämäni TIGIN Bed Head-shampoo on aika voimakas. Vaikka se tuntuukin hyvältä ja tehokkaalta, onkohan siinä aineita, joita päänahkani ei vain kestä.




Entä I Love Me 2015-messuilta ostamani Davinesin shampoo ja hoitoaine, joita olen pitkin talvea käyttänyt myös ? Ne on kyllä tuntuneet hyviltä, ei lainkaan niin voimakkaalta, silti kosteuttavilta ja riittävän peseviltä. Toki käytän paljon muotoilutuotteita, niin arkena ja varsinkin kisapäivinä hiuslakkaa kuluu paljon. Mutta en jotenkin usko niiden olevan ainakaan pääsyynä päänahkani huonoon kuntoon.




Sanotaanhan sitä, että kaikki lähtee sisältä päin, joten pitäisi miettiä, mitä on tullut syötyä tai mitä en ole syönyt ja sitä kautta saanut tarvittavia elintärkeitä aineita, jotka vaikuttavat yleiseen hyvinvointiin ja sitä kautta myös hiuksiin. Tai onkohan mulla jonkin aineen ylisaanti, käytänhän aika paljon lisäravinteita... Ja onhan tässä tullut laitettua ruokavalio uudelle tolalle jo vuoden 2014 aikana, jota on myös lievennetty takaisin päin paikoitellen. Punaista lihaa en ole syönyt vuoteen, mikä on kyllä nyt korjattu seikka. Tosin heti sekään ei tuota tulosta. Entä viime vuoden leikkauksen jälkeiset antibioottikuurit sekä sitä edeltävien flunssien jälkitautina esiintyneet taudit, joita on antibiooteilla hoidettu. On siis tullut syötyä antibiootteja enemmän, kuin lääkäri määrää. Sallittaneen moinen ilmaisu tässä kohtaa. 

Lähinnä itseäni mietityttää:

  • onko mulla keripukki ?
  • onko maksa-arvot ok ?
  • onko kilpirauhasarvot ok ?
  • onko verivarastot ok ?
  • kärsinkö jostain vitamiini- tai hivenainepuutoksesta ?
  • jostain vitamiini- tai hivenainepuutoksesta liikasaantia ?
  • olenko saanut riittävästi hyviä rasvoja ? 
  • onko hiustenlähtö normaalia pelkissä kuumissa aalloissa = vaihdevuosissa ?
  • muuta ?

Mahtaako hiustenlähtöön olla syynä päänahkani kuivuus ja punaiset näppylät ? Vai jokin muu syy ? Ja mistä moinen päänahan kunto johtuu ? Ei voi tietää, mutta nyt asia on laitettu eteenpäin ja katsotaan, miten homma etenee. Itselleni hiukset on tärkeä asia, joten toivon saavani tähän ratkaisun ja tietysti, mitä nopeammin, sitä parempi. Koitan olla tässä kohtaa rauhallinen, olla murehtimatta ja stressaamatta, nauttia kesästä ja kahden kuukauden kesälomasta.

Onko kellään muulla tällaisia hiusongelmia; hiukset ohenevat, katkeilevat, lähtevät ? Googlettamalla olen joitain ongelmia löytänyt, mutta lopullisista ratkaisuista hiuspulmiin en ole lukenut/löytänyt. Tai toki niitä ratkaisuja on, mutta se koko tarina, siitä olisin kiinnostunut. Kiinnostaa tietää, mistä kenenkin hiusten lähtö on johtunut ja miten heidän ongelmansa on ratkaistu.


*******


Kommentit

  1. Ohenevien ja kuivien hiusten kanssa kamppaillaan täälläkin. Olisin ehdottanut ikääntymistä vaivan syyksi, ellet olisi kertonut niistä punaisista läiskistä. Toinen vaihtoehto mikä tuli mieleen on allergia shampoolle tai jollekin hiustenhoitotuotteelle. Toivottavasti ongelmaan löytyy pikainen apu. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei "Kaksi huonetta" ja kiitos kommentistasi ! Ikääntymistä minäkin olen ajatellut, mutta sitten jotenkin ne punaiset näppylät ja tämä kihelmöivä ja kutiseva päänahka on outo ilmiö ikääntymistä ajatellen. Shampoiden ja hoitoaineiden incit on laitettava seurantaan, etsittävä niiden mahdolliset vaikutukset. Sekin on sellaista metsästämistä, että ! Pois en sulje kuitenkaan raudan puutosta, sillä mun hemoglobiini huitelee turhan suurella marginaalilla. Kunhan vain tämän kesän aikana saadaan selville, mikä mua vaivaa ja siihen löydetään ratkaisu, olen tyytyväinen. Ellei, mun kauhun tunne vain pakkastuu...kääk. Mutta yritän nauttia nyt kesästä ja vaivan etsintä on kuitenkin aloitettu. Jatkoa seuraa... :-)

      Poista

Lähetä kommentti

Ihanaa kun kommentoit, kiitos !







Follow

Yhteistyössä Mass.fi

Yhteistyössä Bonusway


Hanki lisää myyntiä tulospohjaisesti TradeTrackerin avulla !