torstai 4. elokuuta 2016

aaeeiioouuyyääöö





Nyt kun kahden kuukauden kesälomani loppui ja opinnot alkoivat, alkoi myös aaeeiioouuyyääöö-jumppa.

Huomasin tänäkin aamuna, kuten niiiiin monena aamuna tätä aamua aiemmin ja useamman vuoden ajalta, tekeväni naamajumppaa vokaaleilla. Tai ainakin se käy puolnaamajumpasta.

Ai täh ?!






Kun nyt aamuisin ajan lähes 70 kilsaa työssäoppimispaikkaani, tapahtuu päivän ensimmäiset jumpat naamalle. Mitä muuta sitä tekisi autoa ajaessa, kuin venyttäisi suutaan mahdollisimman suureksi artikuloiden todella huolella vokaalit läpi (aeiouyäö) ja melko suureen ääneenkin. Yhdellä tai kahdella pitkällä hengenvedolla.

Tätä jumppaa olen todellakin tehnyt lyhyemmilläkin matkoilla ja jotenkin varsinkin aamuisin se toimii. Toimii siis siten, että olen huomannut tekeväni jumppaa nimenomaan aamuisin, ei iltapäivisin. Syytä en tiedä, mutta väliäkös sillä.

Kannattaa kokeilla. Ainakin jos ajaa autoa yksin aamulla. Muista tienkäyttäjistä viis.





Kasvoissakin on lihaksia, joita voi jumppauttaa samalla tavalla, kuin muitakin kehon lihaksia. Jostain olen jopa kuullut, että säännöllinen naamajumppa auttaa kasvojen kiinteytymiseen. Alkuun aaeeiioouuyyääöö-litania voi alkaa kihelmöimään todella napakasti kasvoissa ja tottumattoman leuatkin voivat hiukan väsähtää. Mutta kyllä se kuulkaa jotain tekee, sen litanian läpikäyminen, sillä jotenkin naama tuntuu sen jälkeen aukinaisemmalta, kevyemmältä ja jotenkin skarpimmalta.

Olen jostain kuullut, että moni paljon luentoja pitävä tekee erilaisia naamajumppia äänen avauksen lisäksi ennen luentoaan. Naamajumppa auttaa saamaan sanoja ulos hyvin artikuloiden ja jaksaa puhua pitkään (= päivän luentosarja). Jumppa auttaa äänihuulia, kurkkua ja muita lihaksia rentoutumaan ja siten äänikin tulee helpommin ulos. 

Ja varmasti moni on kuullut, että hymyillessä kasvojen lihaksia on käytössä paljon vähemmän verrattuna siihen, että naama on mytryssä. Kun naama on mytryssä/mutrussa/kurtussa, tulee ryppyjäkin enemmän ja helpommin.

Naamajumpan vastapainoksi iltaisin nukkumaan mennessä valojen jo sammuttua rentoutan naamani suorastaan veltoksi. Kun ajattelen, että naama saa suoraan sanottuna roikkua niin paljon, kuin lystää, toisin sanoen annan naamalleni luvan roikkua, lähes kuulen, kuinka mun rypyt siliävät.

Jostain syystä aloitan rentoutumisen silmistä. Mä olen huomannut siristäväni silmiäni aivan turhaan, joten ehkä siksi aloitan silmistä. Sen päälle heti huomaan yläposkieni rentoutuvan. Sitten jatkan otsaan ja etenkin silmien välissä olevan rytyn yritän saada suoraksi. Sitten loppunaama. Leuan annan valua niskaan tyynyyn saakka. Sitten vain skannaan muutaman kerran naaman läpi, että se olisi kauttaaltaan täysin rento. Yleensä jossain kohtaa mä nukahdan...

 
*******

2 kommenttia:

  1. Uskataisinkohan kokeilla tuota naamajumppaa junassa, kun työmatkani Helsinkiin kestää reilu 50 minuuttia? Voisi muut matkustajat hieman ihmetellä :D
    Mutta en ole oikeasti koskaan ajatellut koko naamajumppaa. Sen kyllä voisi aktivoida tässä sohvalla istuessan. Tulisi tämä telkkarin katsominenkin hyödylliseksi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Minna ! Kiitos suuresti kommentistasi ! Julkisilla kulkuneuvoilla kulkiessa naamajumppa saattaa aiheuttaa ihan mitä tahansa reaktioita :´-D Jos vaikka kokeilisit alkuun ison sanomalehden takana - äänettömänä :-D Ja hei, jos vaikka saisit muutkin mukaan...or not ! Nojoo. Mutta tosiaan, vaikka soffalla istuessa tai kotitöitä tehdessä tai jotain, missä vain on hyvä hetki tehdä, ei mahdotonta. Mä teen sitä joskus - tosin harvemmin - myös soffalla tai iltapesun aikana :-P Eilisen aamunaamajumpan jäljiltä mulla on naamalihakset leuan alueelta hellät, aivan kuin vaikkapa jalkalihakset kovan jalkatreenin jälkeen seuraavana päivänä. Että kyllä vaikutusta piisaa :-D

      Poista

Ihanaa kun kommentoit, kiitos !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...