tiistai 20. syyskuuta 2016

Magnesiumista hiukan taas kerran


Useasti olen kertoillut magnesiumista näissä postauksissani (mm. Magnesium - ystäväni mun, Kuumien aaltojen ratsastaja, Päivitys: harkkarutiinit ja ravintolisät, Niskat jumissa).

Jälleen ajattelin kertoa magnesiumista.

Olen joskus kuullut, että kun keholla on magnesiumista puute, normaali määrä (1 kapseli tai 1 mittalusikallinen) magnesiumia piristäisi sen sijaan, että alkaisi nukuttamaan. Nyt olen tämänkin kokenut. Olen ottanut magnesiumia vain sen sallitun määrän, ja olenkin piristynyt sen sijaan, että olisi alkanut nukuttamaan. Ja tämän olen tehnyt keskellä päivää. Tahtoo sanoa, että keholla on ollut puutetta magnesiumista. Tällöin keho todellakin on ollut arkana ja lihakset jumissa ja hapoilla (hyvästä (?) palautuksesta huolimatta), jolloin tarvetta magnesiumille on ollut.

Aiemmin käytin Solgarin magnesiumsitraattia (alla kuva vasemmalla). Sitten markkinoille tuli puhdas plus-tuotesarja, jota mainostetaan puhtaana sarjana, ilman lisäaineita tai muita ylimääräisiä aineita, joten pakkohan sitä oli testata. Puhdasplusin (puhdas+) magnesium (alla kuva oikealla) on isossa purkissa (250 mg) jauheena, jossa on mukana mittalusikka (1 ml). Annostusohje kuuluu "Aikuisille 1-2 mittalusikallista (1-2 ml) vuorokaudessa.























Mähän ylitän ton normaalin määrän, sillä saatan ottaa jopa kolme kukkuralusikallista treenien jälkeen. Ajatuksena, että ainakin nukun seuraavan yön. Treenit kun ajoittuu arkisin iltoihin ja kotona ollaan joskus jopa puoli kymmenen, joten kroppa käy usein ylikierroksilla. Jotenkin keho on saatava rauhoittumaan, jotta pystyy nukkumaan. Ihan pieni määrä magnesiumia ei siinä kohtaa auta. Päinvastoin.


Lisäksi pahimmin kolottaviin lihaksiin ja kehon osiin käytän magnesiumsuihketta (250 ml). Sitä on helppo suihkuttaa kehoon ja kun vielä vähän kädellä sivelee suihkutettua nestettä jomottaviin kohtiin, auttaa se melko nopeasti kolotuksiin. Suihke saattaa kihelmöidä hetken aikaa iholla, mutta se on vaaratonta ja tuntuu todellakin vain hetken. Sen kannattaa antaa imeytyä ihoon, ennen kuin laittaa vaatteita päälle. Tosin kyllä siitä jonkinlainen nahkea tuntuma jää iholle ja sitä kautta siirtyy vaatteisiin, mutta sen saa pestyä normaalisti pois.



Thaimaan vihreä mönjä ja magnesiumsuihke yhdessä saa ihon todellakin kihelmöimään, mutta vain hetkeksi. Sen jälkeen ei kolota. Ennen seuraavaa kertaa, eli kun aineiden vaikutus loppuu tai aikaa on kulunut, että lihakset on sen verran jumissa, että jotain tartteis taas tehdä. Kuuriluonteisesti käytän näitä aineita. Ja tarpeen vaatiessa.




Mulla on puhdas+ -  sarjan vaikka mitä tuotteita... Osa tuotteista on jo loppunut, kun olen käyttänyt säännöllisesti.



Vaikka paljon käytänkin ravintolisä ja olen niihin hurahtanut, olen alkanut ottaa itseäni niskasta kiinni tässäkin asiassa. Aion tosissani rajoittaa ravintolisien käyttöä vain välttämättömiin. Niihin kuuluu kuitenkin magnesium jauheena/kapselina ja suihkeena.

Mistä tietää, että on ottanut riittävän annoksen magnesiumia ?
Siitä, kun seuraavana aamuna suolisto on löysänä. Magnesiumin liikamäärä poistuu kehosta aiheuttamatta haittaa ja tekemättä sen enempää tuhoja.



*******


4 kommenttia:

  1. Mä käytän kanssa säännöllisesti magnesiumia, kun päivittäiset kävelykilometrit ovat 10 - 15 välillä. Ja sitten mulla on kanssa käytössä Jomo Ice, jota käytän levottomiin jalkoihin. Muita ravintolisiä on monivitamiinit ja D-vitamiinit. En tiedä onko noista kaikista apua, mutta yritän kovasti uskoa, että on :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Minna ! Sun kävelymäärillä kannattaakin käyttää magnesiumia, itse käyttäisin ainakin. Kyllä se sen verran helpottaa kireitä lihaksia palautumaan. Mäkin yritän kovasti uskoa, että lisäravinteista on apua ja kyllä niistä onkin, kunhan on riittävän laadukasta kamaa. Musta tuntuu, etten ilman Maltoa (treenijuomaa) tule enää toimeen harkoissa, vaikkakin muutoin lenkille menen ilman mitään treenijuomaa. Treenilaturia olen pari kertaa kokeillut, maanantaina viimeksi. Silloin kyllä tuntui, että olisi jaksanut harkata vaikka maailman tappiin saakka :-D Sen lisäksi tietty Maltoa, joten ei ihme, että olo oli kuin aropupulla :-)

      Poista
  2. Heissan! No voi olla, että nuo kotona olevat lisäravinteet eivät ole sitä laatukamaa :)
    Osa on ostettu ihan päivättäiskaupasta. Mua vaan joskus hirvittää millaisissa hinnoissa nuo tuotteet ovat. Enkä aina tiedä että onko se kallis hinta laatutakuu. Mitä mieltä sä olet?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka ! No kyllä mullakin on yksi päivittäistavarakaupasta ostettu purkki :-) Ja perustelen ihan sillä, että testaan :-P Totta puhuen, mua ärsyttää, kun ns. ei-laadukkaissa on yleensä niin paljon säilöntä- sun muita aineita, että mieluummin sitten jätän vaikka kaikki ostamatta. Totta sekin, että voivat olla hinnakkaita, mutta siksi juuri itse aion olla tarkka, mitä ja mistä ostan. Tosin olen törmännyt kallishintaisiinkin tuotteiseen, jotka ei kuitenkaan ole sen parempia, joten ota tuosta sitten selvää :-)

      Poista

Ihanaa kun kommentoit, kiitos !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...