Kolmen viikon loma Thaimaassa

Kolme vuotta sitten ollessamme kahden viikon lomalla Thaimaan Koh Lantalla päätimme, että seuraavan kerran, kun/jos lähdemme Thaimaahan, olemme siellä ainakin kolme viikkoa. Kaksi viikkoa kuluu niin älyttömän nopeasti. Seuraava kerta tulikin mahdolliseksi ja keväällä 2016 varasimme kolmen viikon matkan Thaimaahan.

Tosin sen verran myöhään varasimme matkan, että suurin osa matkoista oli jo myyty, ja jäimme ehkä ihan hiukan rannalle ruikuttaa kohteiden osalta. Mutta, kun kuitenkin kyse oli kolmen viikon lomasta, päätimme, että käsillä olevista vaihtoehdoista päädyimme Khao Lakiin, jossa olimme ensimmäisen kerran kahdeksan vuotta sitten. Samaa hotellia emme kuitenkaan valinneet, vaikka ei olisi ollut huono vaihtoehto sekään, vaan päätimme kokeilla jotain muuta vertailun vuoksi.

Back in Khao Lak !

Kolme viikkoa lomaa kesälomakauden ulkopuolella on aika pitkä aika työssäkäyvälle tavistyypille, kuten meille. Se kuitenkin onnistui yhdistämällä joulu, uusi vuosi ja loppiainen samaan syssyyn, eli välipäivien hyötykäyttö, jos näin voin sanoa. Lisäksi muutama päivä lisää "omaa lomaa". Itseni osalta loma venähti opintoihin nähden sikäli, että viimeinen lomaviikko osui opintoihin kuuluvaan viimeiseen työssäoppimisjakson ekalle viikolle, mutta opettajat olivat niin ihania, että sain pitää kolmen viikon loman, eikä haitannut, vaikka aloitin työssäoppimisjakson keskeltä viikkoa.

Lähdimme matkaan juuri ennen joulua maanantaina 19.12.2016. Oli hassua ajatella, että jouluaatto olisi saman viikon lauantaina. Olen jonkin sortin jouluihminen, joten oli myös outoa ajatella, etten saisi joululaatikoita, jotka teen aina itse alusta asti. Oli myös kiva kuvitella, miten uusi vuosi otetaan vastaan vieraassa maassa, matkaahan sisältyi uuden vuoden illallinen.

Ajoimme Helsinki-Vantaan lentokentälle parinsadan kilometrin päästä. Kolmeksi viikoksi olimme päättäneet jättää auton Flyparkiin. Flyparkin pysäköintipakettiin sisältyy mm. lenttokenttäkuljetus mennen tullen. Olikin mahtavaa päästä ovien eteen, josta oli kulku lentokenttäterminaaliin. Lentokentällä tutut rutiinit matkalaukkujen osalta. Check-in oltiin tehty jo netin kautta aiemmin. Vielä passintarkastukseen itsepalveluperiaatteella ja sitten ei muuta kuin odottelemaan lentokoneeseen pääsyä.

Mun mielestä lentäminen on jotenkin absurdi tapahtuma. Jotenkin hassua, että jokin niin isokokoinen kapine pysyy ilmassa ylhäällä ja vielä niinkin pitkän ajan kuin kymmenisen tuntia. Lentoaika on aika pitkä, mutta olin varautunut korvatulpilla ja silmälapuilla ainakin varmistaakseni yrittämään nukkumista.

Thaimaassa Phuketin lentokentällä oltiin aikaisin aamulla, kuuden pintaan. Kun päästiin maahantulomuodollisuuksien jälkeen ulos, tuttu lehmän henkäys toivotti tervetulleeksi kuumaan, kosteaan, lämpimään maahan. Etukäteen mietiskeltiin sitä, miten saataisiin aika kulumaan ennen hotellihuoneeseen pääsemistä, sillä laskimme olevamme hotellilla noin klo 10-11, ja tiesimme, että huoneisiin pääsee yleensä noin klo 15. Phuketista menee reilu tunti ajaa Khao Lakiin.

Bussimatkan jälkeen olimme hotellilla kymmenen pintaan. Hotellissa saimme heti pikkupyyhkeet virkistäytymistä varten ja lasin mehua. Sisäänkirjautumismuodollisuuksien jälkeen apulaishotellinjohtaja tuli kertomaan omat tervehdyksensä ja kertoi, että voimme mennä aamiaiselle. Se oli kuin musiikkia korvillemme, saataisiin kahvia !

Heti aamiaisen jälkeen pääsimmekin jo huoneeseemme, josta alkaen olimme niin lomafiiliksissä, kuin vain voi olla. Tarkoitus oli nauttia kaikin siemauksin koko kolmesta viikosta aurinkoa ottaen, kuntoillen, käyden hieronnassa, syöden hyvää ruokaa, nauttia.

Totuuden nimissä on sanottava, että vaikka Thaimaassa olikin lämmintä, oli siellä myös tavallista epävakaisempaa sään osalta. Kolmen viikon aikana taisi ensimmäinen viikko ja ehkä toinen viikko puoliksi olla kaikkein paras ajatellen auringosta nauttimista. Kolmas ja viimeinen viikko olikin sateisempaa ja viimeiset päivät todellakin saattoi sataa pitkin päivää ja olla hyvinkin pilvistä. Tulvia ei ollut. Kotisuomesta saimme tietoa netin kautta, että Thaimaa suorastaan tulvisi vedestä. No kyllähän sitä varmaan tapahtui, mutta ei koko Thaimaassa. Phuketin alue ja siitä pohjoiseen Khao Lakiin, ei tulvia.

Lämpöä silti riitti. Loma on loma, oli sää mikä tahansa. Enimmäkseen oleilimme rannalla hiekalla, muutaman kerran jaksoimme olla altaallakin.

Törmäsin eräänä aamuna liskoonkin matkalla rantahiekalle.

Ensimmäisenä iltana, jos ei nyt suorastaan rynnätty, niin aika ripeästi käveltiin hotellin läheisyydessä olevalle pikkukylälle syömään. Mielessä häämötti hyvä thaimaalainen ruoka. Olikin jännä katsoa menusta, että mitäs siitä valitsisikaan. Kuin vanhasta tottumuksesta osasi hahmottaa nuudeli-, riisi-, keitto-, curryannokset.

Ensimmäinen thaimaalainen ateria.

Meidän piti mennä snorklausreissulle Surin Islandsille, mutta se jäi. Aikaa olisi ollut riittävästi, mutta kun me haluttiin sään suosivan myös. Sitä paitsi reissun järjestäjilläkin oli säävaraus.

Sadepäivinä kävimme kyllä ulkona, mutta pari päivää oli niinkin sateista, että ei edes huvittanut olla ulkona. Hotellihuoneen varustuksiin kuului kaksi sateenvarjoa, joten sen alla sitten mentiin jonnekin, jos mentiin.

Sataa sataa ropisee.

Eräänä todella sateisena päivänä päätin katsoa huvin vuoksi Thaimaan tv-ohjelmatarjontaa. TV:stä tulikin ihan kelpo elokuvia. Ei haitannut, vaikka tekstitys olikin thain kielellä, kun ei kuitenkaan oltu dupattu päälle. Näin sitä pysyi hyvin kärryillä elokuvan juonesta näyttelijöiden haastaessa lontoon murretta, kuten rakas mieheni aina sanoo.

Kaiken kaikkiaan loma teki tehtävänsä. Itse ainakin sain stressioireet poistettua viimeistään lomalla. Ja vaikka säät eivät niin suosineetkaan, silti tuli mieleen, että jos olisi vuokrannut majatalon majapaikakseen, niin kyllähän me viihdyttäisiin Thaimaassa vieläkin pidempään.

Niin paljon kaikkea olisi vielä kerrottavaa, mutta tässä nyt pääpiirteittäin meidän lomasta Thaimaan taivaan alla. Tulen tekemään jatko-osia koskien treenejä, nesteytystä, ruoasta ja juomista, hotellista, miten joulua ja uutta vuotta juhlittiin vieraan maan kamaralla ja Flyparkista. So, stay tuned !

*******

1. Oli varmaan mukava ja rentouttava loma. Ihanan näköinen turkoosi meri. :)

1. Oli kyllä ihana ja rentouttava loma ! Tuolla meri vain on niiiiin ihanan väristä. Itse aina jään sitä katsomaan.

2. Mahtavia lomakuvia! Kiitos, kun jaoit ne!
    Todellakin loma on aina loma satoi tai paistoi. Ja se, että pääsee irti omasta arjesta ja siinä samalla voi jättää myös aivot ns. narikkaan on mitä parhainta!
    Miten on menettekö te vielä uudestaan Thaimaaseen?

1. Lisää kuvia tulossa :-)

Kyllä me varmaan mennään uudelleen Thaimaahan, vaan en tiedä, milloin. Ensi vuonna ei taideta päästä kuitenkaan. Oletko itse käynyt Thaimaassa ?

3. Olipa ihana lukea! Me olimme kaksi vuotta sitten keväällä Koh Lahtalla ja lähdemme seitsemän viikon päästä... tadaa.. Khao Lakiin =D. Me vain lennämme Krabille (jännää sillä meilläkin on Tui matka). Laita ihmeessä lisää postauksia tulemaan ja ennen kaikkea kuvia =D.

1. Oi vitsit ! Teille varmasti osuu jo hyvät kelit aurinkoisine päivineen. Todellakin jännä juttu, kun menette Krabin kautta. Eikös sieltä ole pidempi matka Khao Lakiin ?

Mitä sinä tykkäsit Koh Lantasta ?