perjantai 17. maaliskuuta 2017

Keski-ikäinen alanvaihtaja valmistui


Tänään on kulunut tasan yksi kuukausi, kun valmistuin. Aloitin joulukuussa 2015 alanvaihto-opintoni, ja nyt se on siis tehty. Opiskeltu uusi ammatti.




Sainko uuden alani töitä ?

En vielä, mutta siihen olin valmistautunut. Olin kuullut, että noin puoli vuotta oli sellainen aika, kun ei välttämättä saa heti töitä uudelta alaltaan. Mutta olin päättänyt, että en silti aio jäädä laakereilleni lepäämään, vaan olen valmis tekemään lähes mitä tahansa töitä, ennen kuin tärppää uudelta alalta.

Uudelta alalta aion hankkia työpaikan. Tulevaisuuden suunnitelmiini kuuluu kuitenkin edetä alalla ellei nyt ihan asiantuntijahommiin, niin hiukan edemmäs perustyöstä. Tätä olen ajatellut koko koulun ajan ja itse asiassa opettajamme loppukeskusteluissa sanoi samaa. Hän sanoi, että minun ei tällä minun taustallani kannata jäädä tekemään pelkkää perustyötä, vaan hakeutua johonkin, jossa voisin hyödyntää kaikkinensa, jo aiemmin, hankkimaani taustaani koulutuksineen ja työkokemuksineen. Mahtava oli kuulla, että joku ajatteli samalla tavalla kanssani.



Missä näitä ei-niin-perustyö-työpaikkoja onkin, niiden löytyminen on se juttu, mikä täytyy selvittää. Niitä työpaikkoja ei ole täällä päin niin paljon, kuin esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, emmekä ole aikoneet muuttaa nykyiseltä asuinpaikkakunnaltamme.

Noh, aikaa mulla on selvittää tätä asiaa, sillä olen saanut kesätyöpaikan huhtikuusta syyskuulle. Tänä aikana on aikaa etsiä edes se työpaikka, josta lähteä etenemään valitsemallani uudella alalla.

Opettajan kanssa keskustellessamme tuli ilmi, että hän piti minua huippuoppilaana, mikä olikin yllättävää kuultavaa. Itse en kokenut olevani mitenkään huippu, yritin vain opiskella niin hyvin, kuin mahdollista. Kieltämättä motivaatio oli korkealla ja kova. Aikaisemmissa opinnoissani olen aina ollut keskinkertainen, en mikään pinko, mutta en myöskään se heikoin. 

Päättäjäispäivänä muutama opiskelukaveri sanoi samansuuntaista, mitä opettaja oli sanonut, pitivät minua erittäin hyvänä oppilaana. Huh, onneksi en tajunnut sitä opiskeluaikana. Kuten sanoin, en itse kokenut olevani yhtään sen parempi missään suhteessa muihin, vaan tein vain omaa juttuani, sillä halu opiskella uusi ammatti oli suuri ja lisäksi kun itse maksoin koulutuksen, ei sitä halunut rahojen menevän hukkaan.


Koulun käytävä muisto vain.

Mutta nyt siis olen valmistunut. Olen keski-ikäinen alanvaihtaja. Vielä kun saisin oman alan töitä, voisin alkaa suunnittelemaan vielä tarkemmin tulevaisuuden työpaikkaani. Sillä nykyisen hallituksen mukaisesti joudun tällä hetkellä työskentelemään vähintään 65 vuoden ja 4 kuukauden ikään saakka, pahimmassa tapauksessa saan jäädä eläkkeelle vasta, kun ikäni on 67 vuotta 5 kuukautta.


*******

4 kommenttia:

  1. Onnittelut! Toivottavasti mieleinen työpaikka löytyy. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ! Toivotaan, että se löytyy. Olen melko luottavainen kuitenkin. Olin vakaasti päättänyt heti opiskelun jälkeen saada edes kesäksi töitä ellei ihan tältä uudelta alalta, niin sitten läheltä liipaten sitä. Ja niinhän siinä kävi, että sain sen läheltä liippaavan homman, ja vielä enemmänkin itse asiassa. Eli, kun vain päättää ja siihen päätökseen uskoo, se tapahtuu. Näin kävi mulle nyt :)

      Poista
  2. Hurjasti Onnea! Koskaan ei ole liian vanha opiskelemaan uutta ammattia. Hyvä sinä! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ! <3

      Tänä päivänä ei taideta enää ihannoida sitä, että on saman työnantajan palveluksessa koko ikänsä. Sotii mun ajatuksia vastaan, mutta kai se on vain hyväksyttävä, että maailma muuttuu. Toisaalta, alanvaihto tässä iässä ei ole enää omituista, vaan jopa suotuisaa. Ota siitä sitten selvää, mutta onneksi voi aina tehdä siten, kuin itselle tuntuu parhaimmalta.

      Poista

Ihanaa kun kommentoit, kiitos !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...