sunnuntai 2. huhtikuuta 2017

Hotelliarvostelu: Hotelli Briza Beach Resort, Khao Lak, Thaimaa


Thaimaan lomastamme, jonka teimme vuodenvaihteessa, on nyt vuorossa postaus hotellista eli hotelliarvostelu, olkaatten hyvät !








Kun päätimme lähteä kolmen viikon lomalle Thaimaahan, pidimme hotellia avainasemassa, sillä niinkin pitkä aika epämiellyttävässa hotellissa ei olisi kivaa. Valitsimme melko myöhään keväällä lomakohdetta, joten vaihtoehtoja ei ollutkaan enää niin paljon tarjolla. Päädyimme myöhäisestä varausajankohdasta johtuen Khao Lakiin, jossa olemme ennenkin olleet. Silloin katsastelimme paikan päällä muutamia hotelleja ohimennessämme ulkopuolelta, joten jonkinlainen näkemys oli siitä, missä hotelli voisi sijaita. Samaan hotelliin, jossa olimme jo olleet, ei haluttu tällä kertaa, vaan ajattelimme kokeilla jotain muuta hotellia.



Kun naarailimme hotellivaihtoehtoja Khao Lakissa, luimme melko tarkkaan muiden ihmisten kirjoittamia kommentteja eri hotelleista. Yksi nousi ylitse muiden, ja kommenttien perusteella hotelli tuntui olevan jo liiankin hyvä. Hotelli on The Briza Beach Resort Khao Lak. Päätimme uskoa kommentteja ja varasimme tästä hotellista huoneen kolmeksi viikoksi.

Elefantit hotellinaulan kiikkustuolissa.


Hotellin aulassa koriste-esineitä.

Hotellin aulassa.

Hotellin sijainti on rannan äärellä rauhallisella paikalla. Hotelli koostuu kahdesta rakennuksesta, joilla molemmilla on omat uima-altaansa. Hotellilla on ravintola, kuntoilutila sekä mahdollisuus hierontaan. Briza on koko perheen hotelli.

Hotelli on kolmen tähden hotelli. Ei ihan uusi, mutta ei niin pahasti kolhiintunut, että voisi sanoa sen olevan rähjääntynyt. Hotellialueesta pidettiin huolta, sitä siistittiin joka päivä.

KAKSI HOTELLIALUETTA 

Hotellihuonemme sijaitsi Brizan pääalueella, joka sijaitsee lähimpänä rantaa. Uudempi ja modernimpi alue sijaitsee pienen tien toisella puolella, jossa on kaksi uima-allasta ja swim up-baari. Tosin baaria emme nähneet olevan koskaan auki, mutta emme siellä myöskään oleskelleet, kuljimme vain uudemman alueen poikki matkallamme Fitness-huoneeseen. Lastenallas löytyy molemmilta alueilta.


Hotellialuetta.

Hotellialueen opastetaulu.

Hotellialuetta.

Pääalueen allasnäkymää merelle päin.

Hotelli Brizan ranta-aluetta.

RAVINTOLAT JA KAUPAT LÄHELLÄ 

Hotellin ympäristö on erittäin rauhallista ja sen lähistöllä on muutamia paikallisia ravintoloita ja kauppoja. Khao Lakin keskustaan ja sen ravintoloihin ja kauppoihin on matkaa ehkä kymmenisen kilometriä ja sinne pääsee nopeasti tuk-tukilla/taksilla.

HOTELLIELÄMÄ

Saavuimme hotelliin noin kymmenen aikoihin aamulla. Saimme heti virkistyspyyhkeet ja mehua käsiimme. Hotellin apulaisjohtajakin otti meidät vastaan ja kertoi yleisellä tasolla hotellin toiminnasta. Hän kertoi hotellin olevan perhekeskeinen, kaikki hotellin vieraiden toivotaan olevan samaa perhettä. Aamupalallekin saimme mennä heti, kun olimme kirjanneet tietomme hotellikortteihin.

Hotelli Brizan aula, jonne saapuvat vieraat ohjattiin.

Aamiainen siinä kohtaa tuli kuin taivaasta: lämpimässä aurinkoisessa aamussa saa ruokaa ja kahvia loman ollessa vielä täysin edessä. Huoneeseen pääsimme heti aamiaisen jälkeen.

Aamiaisnäkymää taivaalle.

Aamiaiseni, ensimmäinen osa.
Aamiaiseni, toinen osa.

Ylipäätänsä aamiaisella tarjolla olleet ruoat olivat meidän mieleemme. Munakasjono oli joka-aamuinen juttu. Se, minkä opin, oli se, että ei mennä itse hakemaan kahvi-/teemaitoa saatika sokereita tai puhtaita astioita, vaan se homma kuuluu henkilökunnalle. He oikein sanoivat, että madam/mister menee paikalleen ja he tuovat sen, mitä tarvitsee. Lomamme alussa erehdyin itse noutamaan maitoa maitokannuun, jonka jälkeen välittömästi minulle tultiin kertomaan, että minun ei tarvitse tehdä sitä, vaan he noutavat. Sen jälkeen uskoin ja aina pyysin sen, mitä tarvitsin. Toki itse haettiin aamiaisruoka.

Muutaman kerran näin hotellivieraan hakevan puhtaita astioita, maitoa, jopa kahvia itse, ja kun tarkkailin henkilökuntaan kuuluvan tarjoilijaa, joka näki tapahtuneen, olin näkevinäni pientä hämmennystä/pahastusta kasvoilla. Eli, henkilökuntaan kuuluvan tarjoilijan tehtävä on tuoda tarvittavat ja he tekevät sitä mielissään. Ainakin niin mielissään, kun vain työtään tekevä ja itseään kunnioittava työssäkävijä voi tehdä.

Thaimaassa vessapönttöihin ei saa laittaa paperia. Sen me tiesimmekin jo edellisiltä Thaimaan matkoiltamme ja niin nytkin toimimme: emme laittaneet paperia vessan pönttöön. Silti kävi niin, että huuhtelu ei toiminutkaan, viemäri ei vetänyt. Voitte kuvitella, että lähtökohtaisesti on melko noloa mennä sanomaan, että hei, meillä ei viemäri toimi. Ja etenkin, kun sen itse huomaa siinä vaiheessa, kun on isomman hädän tehnyt, huuhtelu ei toimikaan ja jätökset jäävät veden pinnalle lillumaan. Veden, joka on pöntön laitoihin saakka viemärin vetämättömyydestä johtuen.

Mutta itku ei auta markkinoilla. Onneksi olimme sen verran tutustuneet kerrossiivoojien vastaavaan, jolle pystyimme heti kertomaan ongelmastamme. Hän tuli katsomaan ja heti tilasi huoltomiehen. Me jatkoimme lomaamme, eli menimme rannalle aurinkoon. Tullessamme muutaman tunnin päästä takaisin ja käyttäessämme vessaa, viemäri ja huuhtelu toimivat taas moitteetta.

Ilmeisesti joku edeltävistä asukkaista oli laittanut pönttöön paperia, joka tukki viemärin. Tai sitten ei, en tiedä. Me jo mietimme, joudummeko vaihtamaan huonetta, kun viemärimme meni tukkoon parikin kertaan.

LOMA-AKTIVITEETIT

FITNESS ROOM

Käytimme kuntohuonetta lomamme ensimmäisestä viikosta alkaen säännöllisen epäsäännöllisesti. Käytimme sitä aamuisin ennen aamiaista ja joskus illalla ennen illalliselle menoa päivän auringossa lötköttelyn jälkeen.

Meillä on tapana ennen ja jälkeen treeniä syödä banaani. Ensimmäisen treenikerran jälkeen mennessämme hotellin ulkopuolella olevalle kylälle syömään, apulaisjohtaja tuli vastaan ja kyseli kuulumisiamme. Vastasimme olevamme kaikkeen tyytyväisiä ja siinä samalla kysyin, mistä voisimme ostaa banaania. Avuliaana hän kertoi sitä saavan lähellä olevasta kylästä, josta me sitä saatiinkin. Seuraavana päivänä iltpäivällä auringonoton jälkeen tullessamme huoneeseemme, oli meille tuotu banaaneja kera kirjeen apulaisjohtajalta, joka toivoi meidän nauttivan antimista. Se oli kova juttu meille ! Vielä pari kertaa tämän jälkeen saimme banaaneja suoraan huoneeseemme, maksutta. Tämä on sitä asiakaspalvelua, jos mikä !

Kuntohuoneessa stepperi sijaitsi lasi-ikkunoiden edessä. Poljin aina stepperillä, ellen lasketellut juoksumatolla. Aina jonkun henkilökuntaan kuuluvan tyypin mennessä ikkunoiden ohi käytävää pitkin omille toimilleen, hän näytti peukkua ja hymyili niin hyväksyvästi, että väkisinkin tuli mieleen, että taitavat tykätä, kun joku treenailee. Ja joka kerta poistuessani kuntohuoneesta, olin aivan punainen naamastani ja luonnollisesti olin t-o-d-e-l-l-a hikinen päälaesta varpaisiin. Ja aina joku henkilökunnasta tuli vastaan ja naureskellen näyttivät silloinkin peukkua. Ei ollut epäselvää, mitä olin ollut tekemässä...Tuli hyväksytty olo ja tajusin, etteivät ainakaan kaihda tällaista kummajaista, joka punanaamaisena ja hikisenä kulkee pitkin hotellialuetta.


Fitness Room.

SNORKLAUSREISSU

Meillä  oli tarkoitus tehdä mahdollisesti parikin snorklausreissua lomamme aikana. Olihan meillä nyt ruhtinaalliset kolme viikkoa aikaa tehdä melkeinpä mitä vaan. Aikaisemmilta reissuilta tiesimme, että tahdoimme tehdä tällaiset retket, kun aurinko todellakin paistaa. Olimme myös ajatelleet, että ensimmäinen viikko kotiudutaan ja toisella viikolla aletaan aktivoitumaan snorklausreissujen suhteen, mutta toisin kävi. Luontoäiti päätti olla pilvinen ja sateinen normaaliin nähden, joten emme lähteneet snorklailemaan. Ehkä ollaan liian mukavuudenhaluisia ja -hakuisia, sillä olimme lähteneet lomalle nimenomaan aurinkoa hakemaan ja jos se ei paistanut, olla möllötimme hotellialueella tehden kävelyretkiä ja treenaten kuntoiluhuoneessa.

Tästä saariretkiosiosta meille jäi siis käteen esite. Olimme ajatelleet lähteä Surin Islands-retkelle, mutta se jäi tekemättä. Similan Island-saariretkellä kävimme silloin joskus vuonna 2009 ja se reissu on jäänyt paratiisimaisena mieliimme. Jos siis joku meinaa lähteä näille saariretkille, suosittelemme kovasti lähtemään.


Esite Surin Island-saariretkestä.

MUU ARKI HOTELLISSA

Lähdimme reissuun mahdollisimman pienellä vaatevarastolla. Jo aiemmilta matkoilta, etenkin miehelleni, oli jäänyt ajatus ottaa niin vähän vaatteita mukaan, kuin mahdollista. Jo kotona ennen matkaa hän sanoi monta kertaa, että aikoo käyttää pesulapalveluja, koska se on sen verran halpaa lystiä, ettei kannata raahata Suomesta koko garderobia mukaansa. Hän meinasi vain pesettää vaatteitaan ja tarvittaessa ostaa niitä lisää. Hotellin lähellä oli palvelukeskus myös pesulan osalta. Lovely Massage-hierontamyymälässä kävimme hierotuttamassa itsemme, ja samaisessa puljussa oli pesulapalvelu, jota käytimme. Pesun hinta ei todellakaan ollut päätä huimaava kilolta, vain 60 bahtia eli noin 2 euroa. Itse hotellin pesulapalvelu olisi ollut huomattavan kallista, sillä hinta koostui vaatekappaleen mukaan eli esimerkiksi housut oli tietyn hintainen, pusero toisen hintainen, jne. Kilohinta 60 bahtia ei olisi riittänyt kuin maksimissaan yhden vaateparren pesuun.

Viedessämme vaatteet pesuun, kerroimme haluavamme ne pestäviksi eroteltuina väreittäin. Toivomus otettiin vastaan, emmekä saaneet valkoisia vaatteita takaisin värjättyinä tvistillä muuta väriä. Meillä kun oli värivaihtoehtoina valkoisten lisäksi vaaleanpunaista ja sinistä. Lisäksi saatiin vaatteet takaisin suht sileinä sekä viikattuina.

Alla on kuva, jossa on kahden hierontaa tarjoavan paikan hinnasto hieronta- ja pesulapalveluiden osalta.


Kahden eri hierontapaikan hinnasto.

SUMMASUMMARUM

Kaikki lukemamme arvostelut koskien hotelli Brizaa olivat juuri sitä, mitä oli kirjoitettu. Kaikki oli juuri niin hyvää, kuin oli kerrottu asiakaskommenteissa. Aina Thaimaassa ollessamme hotellin henkilökunta on ollut ystävällistä ja auttavaista. Tämän hotellin henkilökunta oli todella ystävällistä koko sen ajan, kun lomailimme siellä. Voimme suositella The Briza Beach Resort Khao Lakissa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...