Kuumat aallot jylläävät vieläkin - vaikkakin vaimeampina






Kuumat aallot on tässä iässä (50 vuotta) top-3 ellei puheenaihe, niin ainakin tapetilla oleva asia. Kuumista aalloista olen kirjoitellut aiemminkin, niistä voi lukea otsikoilla:


Tällä hetkellä en käytä kuumien aaltojen hillitsemiseksi mitään erityisvalmistetta, en lääkinnällistä saatika luonnontuotteellista tuotetta. Olen näemmä pärjännyt ilman. Paino sanalla "pärjännyt", sillä se ei tarkoita, etteikö kuumia aaltoja enää olisi. Kyllä kuumat aallot jyllääävät vielä, mutta ei niin voimakkaina.

Viimeksihän (29.3.2017) taisin tehdä päätelmän, että

Nyt menen tällä konseptilla jonkin aikaa, mahdollisimman vähän hiilareita ja sokeria, enemmän kasviksia, omegat kehiin, makuuhuone pidetään viileänä, liikunta pysyy kuvioissa mukana.

Kohta on täys puoli vuotta kulunut yllä olevasta kokeilusta. Mitä olen huomannut ?

Liikuntaahan minä harrastan, mikä on hieno asia, mutta se ei ole ollut esteenä kuumien aaltojen esiintymiseen. Koska olen jostain lukenut, että kova liikunta auttaa pitämään kuumat hottis aallot loitolla, ja olin ajatellut lisätä aamuaerobisia muun liikunnan oheen, ajattelin, että siinä oiva ratkaisu kuumien aaltojen hillitsemiseksi ja jopa loppumiseksi. Aamuarobista en ole tehnyt ja harrastuksemmekin on jäänyt minimiin kesätyöni takia. Kyllä vain, syytän ihan kesätyötäni. Koska se oli fyysisesti raskasta kaikkine liinavaatteiden raahaamisineen ja kiireisen aikataulun puitteissa toimimiseen, joten hikoilin joka päivä ja lähes koko sen seitsemän tuntia, jonka olin töissä. Ajattelin, että se käy aamuaerobisen korvaajana. Ja kaipa jotain paikkansa pitävää siinä olikin, sillä kuumat aallot eivät olleet toivottoman voimakkaat. Mitä nyt naama saattoi kesken kaiken muuttua punaiseksi ja toki alkoi hikoiluttamaan, mutta pahempaakin olen kokenut.

Mitä tulee syömisiin, niin suuremman ahaa-elämyksen koin viljatuotteiden syömisen osalta. Jotenkin tuntui, että kun söi tavallista leipää, kaura- tai ruisleipää tai vastaavaa tai vaikka gluteenittomana jotain, ei mennyt kauaa, kun hikoilut alkoi. Kun pidin viljatuotteista saatavan hiilarierän mahdollisimman minimissä, hikoilua ei tapahtunut lainkaan niin kovin ja usein, kuin viljatuotteiden syömisellä. Kumma juttu, mutta niin siinä vain tuntui käyvän.


Kun lisäsin selkeästi kasviksia ruokavaliooni, huomasin senkin auttavan olotilaani. Tahtoo sanoa, että söin salaatteja monipuolisesti. Onkohan tämäkin vain sellainen musta tuntuu-juttu, en tiedä, mutta selvästi väheni kuumailut.


Sokeria olen vähentänyt. Vielä pari vuotta sitten en voinut kuvitellakaan juovani kahvia ilman sokeria ja maitoa. Tavallisen valkoisen sokerin olen vaihtanut jo muutama vuosi sitten intiaanisokeriin, mutta arvaapas kun olen senkin jättänyt kokonaan pois kahvistani. Tänä päivänä juon kahvini maidon kera. Piste. Sokeria saan siis ruoasta, jos olen sitä lisännyt, mitä en yleensä tee ja karkeista/nameista, mikäli niitä syön. Ja koska en pysty hirmu määriä enää niitäkään syömään, max 10 kappaletta yhdellä kertaa, on sokerin käyttö huomattavasti vähentynyt. No mutta, kun sitten syön esimerkiksi karkkia tai muuta erittäin sokeripitoista ruokaa, huomaan, että hetken päästä niiden nauttimisesta alkaa hikoilut. Hmm...mahtaako sokeri olla syynä kuumiin aaltoihin...jotenkin olen siihen suuntaan uskova.




Omegoita olen ottanut 3 tablettia per päivä ja lisäksi mahdollisuuksien mukaan laittanut ruoka-annoksiini oliiviöljyä. Omegoiden vaikutuksesta en osaa muuta kertoa, paitsi että iho ei ole niin kuiva ja vaikutuksen huomaa ihossa siten, että kuivuusjuonteet esimerkiksi käsissä on jos ei hävinneet, niin huomattavasti loiventuneet. Lisäksi iho jotenkin hehkuu. Kaikkien tutkimsuten mukaan omegat kuitenkin kuuluvat keksi-ikäisen naisen ruokavalioon.

Yleisellä tasolla voisi sanoa, että kuumien aaltojen ja vaihdevuosioireiden pahentajia ovat ylipaino, liikunnan puute ja huonot ruokailutottumukset. On myös muistettava, että jokainen on yksilö ja se, mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi seuraavalle, mutta varmasti jotain perää on siinä, mitä syö, sen määrä ja laatu.

Vaihdevuosi-ikäisille naisille suositellaan liikuntaa erityisen lämpimästi juuri siksi, että liikunnan arvellaan tässä vaiheessa pohjustavan myös tulevien vuosien terveyttä ja hyvinvointia. Liikunta ei kokonaan poista vaihdevuosioireita, mutta lievittää niitä. Lisäksi etenkin likkuminen ulkona auttaa parempaan unen laatuun ja hyvään mieleen, jolloin ärtyneisyys, mielialavaihtelut ja masentuneisuus vähintään pienenevät.





Paljon lisää asiaa kuumista aalloista on netin syövereissä. Riittää, kun googlettaa kuumat aallot, vaihdevuosioireet, vaihdevuodet.


Miten sinä pärjäät kuumien aaltojen kanssa ?



*******


Kommentit