perjantai 13. lokakuuta 2017

Alas valahtaneet hauikset eli allit pois




Mistä mahtaakaan johtua, mutta tällaisella laiheliinillakin käsivarsien alahauikset eli allit alkaa näemmä roikkua ja hölskyä. Tämä on totinen tosi ! Itseänikin kummastuttaa tämä ilmiö. Johtuuko allien löysyys ikääntymisestä johtuvista hormonaalisista muutoksista (testosteronin aleneminen) vai puhtaasti ojentajien harjoittamattomuudesta, mutta tämän tädin allit ovat alkaneet hölskyä. Ensimmäisen kerran heräsin allieni hölskymiseen tämän vuoden alussa ja kun hölskymiseen alkaa kiinnittämään huomiota, tulee siitä ongelma, jolle on tehtävä jotain. 

Reilu kymmenen vuotta sitten kävin säännöllisesti kuntosalilla treenaamassa tavoitteena kiinteytyminen. Silloin harjoitutin koko kroppaa, myös ojentajalihaksia eli alleja. Ylipäätänsä tänä päivänä ojentajille ei ole arkista käyttöä, joten niiden surkastuminen on tosiasia joka ikisellä, ellei niille tee jotain. Sanotaan, että nopea laihduttaminenkin vaatii veronsa ja allit alkaa roikkua. Itse olen kesän aikana laihtunut 3-4 kiloa ilman käsien voimaharjoittelua, eikä ruokavaliokaan ehkä ole ollut optimaalainen...

Tuolloin reilu kymmenen vuotta sitten mulla oli oma personal traineri, siskoni, jolta voin tänäkin päivänä kysyä kaikkea treenaamiseen ja ruokailuun liittyviä asioita nykyisen harrastuksemmekin tiimoilta. Tätä alli-juttukin tietysti kysyin. 

Keskustelu meni suurin piirtein näin:

Minä: "Vitsit, kun mun allit on alkanut hölskyä !"
PT-siskoni: "Mikset treenaa niitä ?"
Minä, tyhmänä: "Ai, miten ?"
PT-siskoni, vilkaisi minua kuin vähä-älyistä, jollainen oloni olikin, ja sanoi: "Kyllä sun pitäisi tietää."
Mua hävetti. Sillä toden totta, kyllähän mä tiedän, miten ojentajia saa harjoitettua. Kumma, miten sitä laiskistuu ajattelemaan ihan itse...
Minä: "Öööö. Nii, joo."
Olin hetken hiljaa ja jatkoin: "Voitko vielä kertoa, mitkä ne liikkeet ojentajille on, ihan varmuuden vuoksi ?"

Ja mun PT-siskoni kertoi. Ja minä kerron ne eteenpäin tässä postauksessa. Sillä uskon vahvasti, etten ole ainoa, joka kärsii löysistä ojentajalihaksista, alleista. Onneksi ojentajalihaksia voi kiinteyttää siinä missä muitakin lihaksia.

Koska en itse halua olla mallina, etsin You Tubesta (Michelle Trapp) ne videot, joissa on liikkeet, joista PT-siskonikin kertoi. Siten saan tähän postaukseeni kunnolla havainnollistettua liikkeiden liikeratojen oikeaoppisuus. 












Näitä liikkeitä olen tehnyt ja alkaa kyllä auttamaan. Toki mulla kun on pohjaa aiemmasta kuntosalielämästä, saan ojentajani nopeasti kiinteytymään. Mutta uskon vahvasti, että kuka tahansa saa ojentajat kuosiin, kun vain viitsii tehdä riittävästi toistoja ja sarjoja. Toistoista ja sarjoista puheen ollen, mitkään pikkuiset joulujuhlaliikkeet eivät riitä, vaan on oltava riittävät painot ja paljon toistoja ja useasti, nimenomaan ojentajiin kohdistuvia liikkeitä.

Luonto on suunnitellut allit/ojentajalihakset muun muassa heittämistä varten, joten ne rakastavat nopeita, lyhyitä liikkeitä ja kunnon kuormia. Käsipainoissa on hyvä lähteä liikkeelle pienemmillä painoilla liikeradan saamiseksi oikein, mutta pian voi tehdä painavemmilla painoilla.

Netti on pullollaan juttuja alleista, tai oikeammin ojentajalihasten, treenauksesta, joten googlettamalla allit, allit pois, ojentajalihakset, löytää nopeasti ohjeita allien harjoitteluun. Muun muassa Kauneus&Terveys-sivustolta löytyy hyvät ohjeet suomeksi, mikäli ei jaksa/pysty seuraamaan yllä olevia englanninkielisiä videoita.


Myös ravinnon laatu vaikuttaa allien muotoutumiseen tai surkastumiseen, aivan kuten koko vartaloonkin. Kroppa on kokonaisuus, johon ei voi vaikuttaa paikoitellen, ainakaan ravinnon osalta. Kroppa on sitä, mitä syöt.

Taisin jo aiemmin ylempänä mainita testosteronin alenemisen vaikuttavan käsivarsien rasvaan. Käsivarsien rasva saattaa siis johtua myös alhaisesta testosteronin tuotannosta, johon nimenomaan painoharjoittelu auttaa, sillä se nostaa testosteronin tuotantoa, mikä taas edesauttaa rasvan palamista. Mitä suurempia lihasryhmiä aktivoi, eli mitä isompia liikkeitä tekee, sitä voimakkaammin rasvaa polttavien hormonien määrä veressä lisääntyy.



MITKÄ IHMEEN ALLIT ?

Niin, mitä allit ovat ? Alleilla tarkoitetaan käsivarsien ojentajalihaksia (eng. triceps), jotka sijaitsevat hauislihasten alapuolella käsivarsissa. Ojentajalihakset surkastuvat, veltostuvat ja alkavat hölskyä ja roikkuvat, kun niitä ei tänä päivänä käytetä, kuten ennen.

Nimitys alli tulee entisen presidentin J.K. Paasikiven Alli Paasikiven mukaan. Aivan kuten tänä päivänä voi sanoa, että tein Nykäset, tai jotain. Pressan puolison löysät ojentajalihakset olivat esillä itsenäisyyspäivän vastaanoton juhlissa hänen käyttäessään hihatonta iltapukua. Juhlissa otetussa valokuvassa presidenttiparin tanssiessa näkyy selvästi Allin ojentajat, jotka ovat kieltämättä hiukan löystyneet. Jo tuolloin on harrastettu kuvamuokkausta, sillä Allin ojentajien ylimääräinen osuus on pyritty poistamaan lehtikuvasta. 

Retusoitu lehtikuva.



Miten on sun allien laita ?


*******


2 kommenttia:

  1. Voi, voi, mitenköhän on mun allien laita! Pitääkin ihan suihkuun mennessä kurkata :D
    Tänään oli ajatuksena tehdä kotijumppa, mutta se jäin vain ajatukseksi! Hitto, kun ihminen voi olla laiska ja saamaton :)
    Voi, kum mullakin olisi tuollainen "oma PT", joka välillä potkisi mut liikkeelle.
    No jos allien laita on huono, niin eiköhän ne jollain keinolla saada ensi kesäksi edes hieman timmimmäksi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arvaa, mun ei tarvitse edes kurkata, vaan mä tunnen, kuinka allit hölskyy :´-D Se oma PT ei ole nyt "palkattuna", mutta kun vain edes tietää, että se varmasti joka kerta tavatessamme arvio näkemäänsä, niin kyllä hiukan haluaa tehdä jotain itsensä kuosissa pitimiksi. :-) Ei ole helppoa tämä oleminen ja eläminen :,-D Ensi kesään on vielä yllin kyllin aikaa, joten hyvin ehtii kiinteyttämään !

      Poista

Ihanaa kun kommentoit, kiitos !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...